– Artystki i artyści festiwalu to osoby zajmujące się różnymi dziedzinami sztuki: grafiką, malarstwem, rysunkiem, instalacją, rzeźbą, sztuką tekstu i dźwięku. Spłynęły do nas 22 zgłoszenia z miast partnerskich, realizujących projekt CreArt 3.0. Cieszy nas bardzo, że rezydencja w Lublinie zainteresowała tak wielu artystów o ciekawym dorobku. Jest to szczególnie cenne w kontekście sieciowania międzynarodowego i naszych starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Na tle targu przy ul. Wileńskiej młodzi twórcy pokażą swoje koncepcje dialogu z przestrzenią i lokalną społecznością. Festiwal Open Form. Wileńska nie zmieni radykalnie obrazu targu, będzie raczej kroniką jego dnia codziennego, inicjatywą funkcjonującą równolegle do miejsca i jego pierwotnego przeznaczenia – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji.
W festiwalu Open Form. Wileńska bierze udział sześć osób artystycznych - cztery lokalne: Róża Kowalczyk, Yuliia Terpilovska, Michał Żyszkiewicz, Maciej Połynko, oraz dwie artystki z Ukrainy wybrane w ramach otwartego naboru zgłoszeń: Eva Alvor i Viktoriia Teletien. Część uczestniczek i uczestników wydarzenia wzięła wcześniej udział w zajęciach badawczych, podczas których pracowała nad targiem przy ul. Wileńskiej, jako studium przypadku: relacji międzyludzkich, wymiany, ekonomii, codziennej choreografii, ergonomii i architektury.
Targ na ul. Wileńskiej to część osiedla zaprojektowanego przez Oskara i Zofię Hansenów w latach 60. XX wieku. Dopełnia obraz otoczenia, jest miejscem, w którym mieszają się kolory, zapachy, smaki, epoki, przestrzeń prywatna z publiczną. Działa tam Muzeum Osiedli Mieszkaniowych, które animuje scenę kulturalną, promując zarówno lokalne jak i międzynarodowe zjawiska w postaci formatów MoM to Music, Move, Art.
Kuratorką festiwalu Open Form. Wileńska jest Marta Ryczkowska – dr historii sztuki, wykładowczyni akademicka, krytyczka sztuki współczesnej, kuratorka wystaw i festiwali, edukatorka i animatorka działań kulturalnych. Marta Ryczkowska jest również prezeską stowarzyszenia artystycznego „Otwarta Pracownia” w Lublinie oraz działa w radzie Fundacji Sztuki Performance. Jest także autorką tekstów z obszaru sztuki najnowszej publikowanych w Polsce i za granicą. Wsparciem organizacyjno-merytorycznym z Muzeum Osiedli Mieszkaniowych jest Michał Fronk, odpowiedzialny również za stronę graficzną festiwalu.
– Targ na Wileńskiej powoli staje się lubelskim Kreuzbergiem, siedliskiem progresywnych działań na styku aktywizmu i sztuki, na marginesie oficjalnych polityk. Jest złożoną strukturą, wyjątkową mozaiką problemów, potencjałów i pomysłów. Tkwi także w fazie przejściowej, pomiędzy dziedzictwem modernizmu a niejasną przyszłością. W takim kształcie staje się dynamiczną przestrzenią wystawienniczą, którą będą współtworzyć młode osoby artystyczne z różnych krajów, przede wszystkim z Polski i Ukrainy – mówi dr Marta Ryczkowska, kuratorka festiwalu Open Form. Wileńska.
Wizualną formą promocji festiwalu Open Form. Wileńska i projektu CreArt 3.0 jest specjalnie pomalowany na ten cel autobus, udostępniony w ramach współpracy w zakresie prowadzenia wspólnych działań marketingowych Miasta Lublin i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Autobus oddano w ręce dwóch artystów o międzynarodowym doświadczeniu: Glow (Graff Studio) z Bułgarii oraz Roper – writer z Rumunii. Ich projekty cechuje osobisty abstrakcyjny język i charakterystyczny styl, oparty na odważnych kompozycjach, żywych kolorach i geometrycznym przepływie. Autobus zlokalizowany będzie na placu Łokietka do końca festiwalu, tj. do niedzieli (11 sierpnia).
Nazwa festiwalu nawiązuje do pojęcia Forma Otwarta, zaczerpniętego ze słownika Hansena. Jest to filozofia i postawa kształtująca podejście do rzeczywistości, wiąże się z głęboko humanistyczną ciekawością człowieka i relacji oraz otwartością na to, co się wydarzy.
Festiwal Open Form. Wileńska odbywa się w ramach projektu „CreArt 3.0 #stringing_together". To trzecia odsłona CreArt, w ramach którego powstała sieć zrzeszająca miasta oraz publiczne i prywatne instytucje kulturalne. Celem projektu jest wspieranie działalności twórczej poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz współpracę środowisk artystycznych z różnych państw i o różnych tradycjach kulturowych, w zakresie opracowywania wspólnych metod kształcenia poszczególnych grup odbiorców oraz ustanowienia stałego i profesjonalnego systemu wymiany i współpracy artystów oraz kuratorów sztuki.
Działania podejmowane przez Lublin w ramach projektu „CreArt 3.0#stringing_together” są częścią starań miasta o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.
Komentarze