Szanowni Państwo,
Zapowiedziane zamknięcie przejścia pieszo - rowerowego oznaczałoby likwidację jedynej przeprawy granicznej tego typu na terenie naszego województwa na czas nieokreślony. Należy wątpić w możliwość realizacji budowy stałego pasa do odpraw pieszo - rowerowych w Dołhobyczowie, co zapowiedział Lubelski Urząd Wojewódzki. Wstępne wyliczenia dotyczące takich inwestycji na wszystkich przejściach granicznych znajdujących się na terenie województwa Straż Graniczna oraz Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych przygotowały w 2015 roku i w przypadku wszystkich przejść według wstępnych szacunków byłyby to inwestycje milionowe. Tymczasem urządzenie pasa do odpraw pieszo rowerowych w Dołhobyczowie w 2015 roku kosztowało ok. 30 tys. złotych i mimo niewielkich nakładów finansowych okazało się być rozwiązaniem funkcjonalnym i nie zakłócającym normalnego funkcjonowania przejścia granicznego w Dołhobyczowie.
Powyższe argumenty znalazły uznanie u ówczesnego Szefa Służby Celnej nadinspektora Jacka Kapicy oraz ówczesnego Komendanta Głównego Straży Granicznej generała dywizji SG Dominika Tracza. Bez ich zgody uruchomienie pasa do odpraw pieszych i rowerzystów na przejściu granicznym w Dołhobyczowie nie byłoby możliwe.
Odprawy pieszo - rowerowe uruchomiono pilotażowo. Jednak ponieważ tylko w pierwszym miesiącu funkcjonowania pieszo - rowerowego przejścia granicznego w Dołhobyczowie, w lipcu 2015 roku, skorzystało z niego ponad 4000 podróżnych jako wojewoda lubelski podjąłem już wówczas starania o uzyskanie zgody na przedłużenie działania przejścia pieszo - rowerowego w Dołhobyczowie na kolejny okres. Zgoda taka została wydana pod koniec listopada 2015 roku.
W efekcie do dziś liczba osób, które skorzystały z przejścia pieszo - rowerowego wzrosła do ponad 331 tysięcy osób, co daje średnią bliską tysiąca osób na dobę. W mojej opinii statystyki te wskazują, że istnienie przejścia pieszo - rowerowego na terenie województwa lubelskiego jest pożądane.
Trudno się zgodzić z argumentem podnoszonym w przekazach medialnych przez zarówno Lubelski Urząd Wojewódzki i Straż Graniczną, iż likwidacja obecnie istniejącego pasa odpraw pieszo - rowerowych poprawi sprawność odpraw autokarów na przejściu granicznym w Dołhobyczowie i odciąży inne przejścia graniczne na granicy z Ukrainą. W okresie uruchomienia pasa do odpraw pieszo - rowerowych Nadbużański Oddział Straży Granicznej w połowie 2015 roku również zwracał uwagę na główne przeznaczenie przejścia w Dołhobyczowie, jakim jest odciążenie innych przejść granicznych i przejęcie części ruchu samochodowego i autokarowego między Polską i Ukrainą. Chcąc realizować postulaty i oczekiwania środowisk turystyczno - rowerowych, jak i lokalnej społeczności staliśmy na stanowisku pogodzenia potrzeby uruchomienia pasa do odpraw pieszo - rowerowych z normalną działalnością przejścia. W mojej opinii udało się to osiągnąć, gdyż na potrzeby obsługi pieszych i rowerzystów zaadaptowano teren i budynek, który w praktyce nie był użytkowany, lub był użytkowany niezwykle rzadko w celu odpraw pojazdów mechanicznych.
Cieszę się, że Nadbużański Oddział Straży Granicznej poinformował o przedłużeniu działalności pieszo – rowerowego przejścia granicznego w Dołhobyczowie na okres pierwszego półrocza 2017 roku.
Jednak wobec możliwości zamknięcia przejścia po 1 lipca 2017 roku zwrócę się bezzwłocznie z interpelacją poselską w sprawie bezterminowego przedłużenia funkcjonowania przejścia pieszo - rowerowego do ministra spraw wewnętrznych i administracji, jako sprawującego nadzór nad Strażą Graniczną.
Wojciech Wilk
Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Komentarze