"W piątek 19 stycznia, o godzinie 14.30 pod siedzibą Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Lublinie (ul. Wieniawska 10) ma odbyć się protest organizowany przez grupę Lublin Przeciw Myśliwym, a dotyczący sprzeciwu wobec zmian w prawie łowieckim, tak wprowadzonych ustawą z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, jak i procedowanych przez Sejm RP przy zmianie ustawy Prawo łowieckie.
Protest ten, według organizatorów, jest skutkiem wprowadzenia między innymi ustawą z dnia 14 grudnia 2017 r. przepisu dodającego w art. 51 w ust. 1 ustawy Prawo łowieckie punkt 8 w brzmieniu:
(kto) „8) umyślnie utrudnia lub uniemożliwia wykonywanie polowania”.
Tylko brak dobrej woli może świadczyć o nie zrozumieniu treści tego zapisu, a pomijanie najistotniejszej jego część, czyli słowa „umyślnie”, jest działaniem celowym i zamierzonym. Ma ono wywołać „strach” w społeczeństwie przed myśliwymi. Zamiar ten świadczy, że podejmowane akcje są celowe i mają przede wszystkim ukazać myśliwych, jako tych, którzy zmierzają do zawładnięcia możliwości „swobodnego korzystania z lasów, łąk i pól oraz należytej ochrony dziedzictwa przyrodniczego”.* Nic w tym prawdziwego. Działanie umyślnie to działanie, gdy sprawca jest świadomy, że czyn, który chce popełnić jest czynem zabronionym, jednak podejmuje to ryzyko i go popełnia. Umyślnym jest też czyn, którego efektu sprawca nie jest pewien, ale działa w kierunku osiągnięcia zamierzonego celu. Czyli działa umyślnie i celowo, aby osiągnąć zamierzony skutek i ponieść konsekwencje takiego zachowania. Chyba tylko organizatorzy tej akcji, dostrzegają zagrożenia, ze strony myśliwych, dla osób korzystających w sposób zwyczajowo przyjęty z dóbr lasu, łąk i polskiej przyrody, której ochrona jest celem nadrzędnym Polskiego Związku Łowieckiego. Imputowanie nam myśliwym, że prawo myśliwego do polowania, jest nadrzędne wobec prawa i bezpieczeństwa obywateli, jest niczym nie uprawnione i w samo w sobie stwarza niepotrzebne konflikty społeczne. To prawo narzuca i nakazuje myśliwym takie zachowania, aby prawa obywateli i ich bezpieczeństwo było przestrzegane i zachowane. Użyte sformułowanie, że nowelizacja, tylko która, „cementuje patologie polskiego myślistwa” jest kolejnym nadużyciem i demagogią, pozbawioną przykładów frazą, jak również gołosłownym splotem słów. My jako myśliwy, jesteśmy zawsze gotowi do rozmów rzeczowych, popartych
* cytat z zaproszenia i informacji prasowej organizatorów protestu
argumentami merytorycznymi i faktami i do takich zapraszamy wszystkich, którym świat polskiej przyrody leży poprzez działanie na dobru. Nie wdajemy się w polemiki z demagogami, oraz tymi, którzy posługują się nieprawdą próbując konfliktować społeczeństwo.
Jeszcze raz zapraszamy do rzeczowych rozmów wszystkich, łącznie z tymi, którym nasza filozofia życia się nie podoba.
Zapraszamy w dniu 19 stycznia 2018 roku na godz. 15 do siedziby Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Lublinie ul. Wieniawska 10 na konferencję prasową poświęconą głównie postulatom podnoszonym przez organizatorów protestu „Nie dla Rzeczpospolitej myśliwskiej!”.
Adres do kontaktu: [email protected]; [email protected] oraz nasza strona internetowa: http://www.lublin.pzlow.pl/
Odnośnie pozostałych postulatów organizatorów protestu, to adresatem powinien być nie Polski Związek Łowiecki, a w przypadku miejsca protestu (M. Lublin) Wojewoda Lubelski, jako reprezentant rządu oraz parlamentarzyści, którzy zmiany w prawie łowieckim przygotowują i uchwalają.
Należy się jednak do tych postulatów odnieść się, z powodu czystości przekazu medialnego.
• Ochrona konstytucyjnego prawa własności poprzez możliwość skutecznego wyłączania prywatnych nieruchomości spod reżimu polowań bez potrzeby uzasadniania, zwłaszcza przed sądem; - sprawa ta jest rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, jako realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z roku 2013, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wprowadzenie obowiązku informowania o planowanych polowaniach indywidualnych i zbiorowych, w publicznie dostępnej elektronicznej książce ewidencji polowań; - sprawa ta jest rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wykreślenie projektowanego przepisu o karaniu za „umyślne utrudnianie lub uniemożliwianie polowania"; - przepis ten został ustawą z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt wprowadzony w życie
• Zwiększenie minimalnej odległości wykonywania polowań ze 100 metrów (obecnie) do 500 metrów od zabudowań mieszkalnych, ze względu na bezpieczeństwo ludzi - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wprowadzenie obowiązku corocznych, regularnych badań: psychologicznych, psychiatrycznych i okulistycznych dla myśliwych. - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy o broni i amunicji, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wprowadzenie zakazu polowania w obecności i przy udziale dzieci do 16 roku życia. - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wycofanie wprowadzanych przepisów legalizujących polowania zbiorowe we wszystkich parkach narodowych i rezerwatach przyrody; - w dotychczasowy przepisach dotyczących funkcjonowania parków i rezerwatów przyrody, były i są przepisy dotyczące odstrzałów redukcyjnych (odstrzał redukcyjny nie jest polowaniem w rozumieniu ustawy Prawo łowieckie). Obecna zmiana tylko doprecyzowała na jakich zasadach mają być one realizowane. O odstrzale redukcyjnym na tych terenach decyzję podejmuje i podejmował dyrektor parku lub zarządzający rezerwatem, a nie Polski Związek Łowiecki.
• Wykreślenie „kultywowania tradycji łowieckich” jako przesłanki do ustalania listy gatunków łownych; - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wprowadzenie obowiązkowych strategicznych ocen oddziaływania na środowisko dla wieloletnich łowieckich planów hodowlanych; - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Włączenie strony społecznej do procedury zatwierdzania rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych; - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wprowadzenie zakazu dokarmiania dzikich zwierząt w celu zwiększenia bezpieczeństwa epidemiologicznego, w tym zagrożenia ASF; - przepisy takie obowiązują w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, a zakaz taki może wprowadzić powiatowy inspektor weterynarii. Zgodnie z ustawą Prawo łowieckie myśliwi mogą dokarmiać zwierzynę, po uzgodnieniu miejsca wykładania karmy z właścicielem, posiadaczem lub zarządcą gruntu, jeżeli działanie to nie stwarza zagrożenia
Epizootycznego.
• Wprowadzenie obowiązku wykazywania przez myśliwych wszystkich postrzelonych zwierząt; - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ
• Wprowadzenie zakazu używania amunicji wykonanej z ołowiu, która jest toksyczna dla ludzi i środowiska - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie lub ustawy o brani i amunicji, a efekt prac nie zależy od PZŁ
• Wprowadzenia zakazu wykorzystywania żywych zwierząt w szkoleniu i sprawdzianach ptaków łowczych i psów myśliwskich; - postulat do ministra właściwego ds. środowiska,
• Wprowadzenie generalnego zakazu polowań zbiorowych. - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ.
• Wykreślenie łosia, szakala złocistego i zająca szaraka oraz 13 gatunków dzikich ptaków z listy gatunków łownych; - postulat do ministra właściwego ds. środowiska,
• Wpisanie łosia i szakala na listę gatunków ściśle chronionych; - postulat do ministra właściwego ds. środowiska,
• Zmiana początku okresu polowań na jelenie szlachetne z 21 sierpnia na 1 października - zaprzestanie zabijania tego gatunku w czasie godów (rykowiska);
• Wprowadzenie zakazu nęcenia, zabijania przy norach i wodopojach. - sprawa ta może być rozpatrywana w proponowanej nowelizacji ustawy Prawo łowieckie, a efekt prac nie zależy od PZŁ."
Komentarze