– Oddajemy mieszkańcom do użytkowania funkcjonalne węzły przesiadkowe. To miejsca integrujące transport samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Po przebudowie to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej. Budowa węzłów przesiadkowych jest współfinansowana z funduszy europejskich, a ich realizacja ważna nie tylko z punktu widzenia Miasta Lublin, ale także całego Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Przy ul. Żeglarskiej i al. Kraśnickiej powstały kolejne w mieście parkingi typu Park&Ride, które mam nadzieję będą zachęcać do pozostawiania na nich samochodów i kontynuowania podróży do centrum miasta transportem zbiorowym – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Każdy z sześciu węzłów otrzymał infrastrukturę dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz zaplecze socjalno-sanitarne do obsługi kierowców autobusów i trolejbusów. Pasażerowie korzystają z nowych wiat, biletomatów i wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej. Na węzłach znajdują się również ładowarki dla autobusów elektrycznych. Nie zabrakło także infrastruktury dla rowerzystów. Na większości węzłów, pod zadaszeniem stanęły stojaki rowerowe. Pętle mają wysokie krawężniki systemowe wyprofilowane w taki sposób, aby pojazdy komunikacji miejskiej mogły podjeżdżać jak najbliżej zatoki, do wsiadania i wysiadania. W obrębie zatoki przystankowej i przejść dla pieszych ułożono płytki ryflowane lub z wypustkami dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i osób z niepełnosprawnościami. Nowo powstałe węzły są oświetlone oraz wyposażone w monitoring, a teren w poszczególnych lokalizacjach odwodniono poprzez budowę kanalizacji deszczowej. Wykonano także podłączenia wodociągowe i sanitarne do budynków socjalnych. Nie zapomniano również o zieleni. Łącznie na terenie nowo wybudowanych węzłów zasadzono ponad 200 nowych drzew i blisko 10 tys. krzewów.
Przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką wykonano pętlę o nawierzchni betonowej dla 14 autobusów i parkingi Park&Ride dla ponad 30 samochodów. Do tego przebudowano i dobudowano chodnik oraz ścieżkę rowerową. Dodatkowo, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej pomiędzy nowo powstałą pętlą a Zalewem Zemborzyckim, powstało dojście wraz z elementami małej architektury. Nowy chodnik ma długość 130 m, wzdłuż niego zamontowano elementy małej architektury: ławki i kosze na śmieci. Nowemu dojściu towarzyszą również nowe nasadzenia drzew. Przy ul. Franczaka „Lalka”, przy granicy miasta w okolicach ul. Królowej Bony, powstała pętla dla 6 autobusów. Wykonano chodniki i ścieżkę rowerową w kierunku ul. Bony oraz zatokę parkingową Kiss&Ride dla 6 pojazdów. Natomiast przy ul. Zbożowej, w obszarze pętli wybudowano 10 stanowisk dla autobusów oraz parking typu Kiss&Ride z 5 miejscami postojowymi.
Z kolei węzeł przy al. Kraśnickiej jest zlokalizowany po prawej stronie, jadąc w kierunku centrum, w połowie drogi pomiędzy ul. Bełżycką a ul. Jana Pawła II. Zakres prac dla tej lokalizacji, poza powstaniem pętli dla pojazdów komunikacji miejskiej, zakładał także przebudowę al. Kraśnickiej oraz budowę ul. Wróbla i ul. Kaczej, co pozwala na lepsze skomunikowanie nowego węzła. Przebudowano 300-metrowy odcinek al. Kraśnickiej, natomiast długość nowej ul. Wróbla to blisko 100 m. Wjazd na pętlę umożliwia około 60-metrowy odcinek ul. Kaczej. Na pętli o powierzchni około 2,5 tys. mkw zaprojektowano 10 stanowisk postojowych dla autobusów. Na węźle przeznaczono teren pod parking Park&Ride o pojemności 36 pojazdów, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to drugi co do wielkości parking spośród powstałych i planowanych lokalizacji. Z kolei rowerzyści skorzystają z parkingu Bike&Ride, do dyspozycji mają 10 zadaszonych stojaków rowerowych.
W ramach budowy węzła przesiadkowego przy ul. Granitowej uzupełniono pętlę o dodatkowy pas postojowy dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz poszerzono wyjazd z pętli. Wyznaczono tam 13 stanowisk postojowych dla autobusów, w tym 6 dla pojazdów o długości 18 metrów. Na węźle przewidziano także parking Kiss&Ride umożliwiający krótki postój 3 samochodów osobowych.
Oddano do użytkowania również nowy węzeł przy ul. Osmolickiej. Zaprojektowano tam pętlę dla 2 autobusów o standardowej długości oraz parking Kiss&Ride. Dla lepszego skomunikowania węzła przebudowę przeszedł również odcinek ul. Osmolickiej i Prawiednickiej. W ramach inwestycji powstały również chodniki i przejścia dla pieszych. Na terenie nowego miejsca przesiadkowego zlokalizowano także infrastrukturę przystankową: wiatę oraz wyświetlacz dynamicznej informacji pasażerskiej. Z kolei rowerzyści mają do dyspozycji 10 zadaszonych stojaków rowerowych. Dla kierowców komunikacji miejskiej powstał budynek socjalno-sanitarny. Ponadto drogowcy przebudowali sieci gazowe i wodociągowe oraz wybudowali kanalizację deszczową. Wymieniono całą podbudowę ulicy Prawiednickiej i położono tam także warstwę wiążącą i ścieralną na długości 150 m.
Budowa węzłów przesiadkowych realizowana jest w ramach projektu unijnego „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF”. Całkowita wartość zadania to ponad 77 mln zł, z czego 85% stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej.
Realizacja projektu unijnego planowana jest do końca 2022 r. Do sfinalizowania pozostał jeszcze przetarg dotyczący budowy parkingu przy ul. Grenadierów. Złożono już wniosek o pozwolenie na budowę. Ogłoszenie postępowania planowane jest w przyszłym roku. Poza budową węzłów, projekt zakładał również przebudowę ul. Wygodnej. Poszerzono tam jezdnię oraz zbudowano kanalizację deszczową. Powstały również dwa nowe przystanki komunikacji miejskiej. W 2019 r., na granicy miasta przy ul. Wygodnej, powstał węzeł przesiadkowy dla 4 pojazdów komunikacji miejskiej. Kierowcy mogą korzystać z Park&Ride, który mieści 23 samochody. Zadanie było realizowane we współpracy z Gminą Głusk.
Węzły przesiadkowe w liczbach:
- 6 lokalizacji
- 2 parkingi Park&Ride
- 5 parkingów Kiss&Ride
- 5 parkingów Bike&Ride
- 67 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych w ramach Park&Ride
- 21 miejsc postojowych w ramach parkingów Kiss&Ride
- 50 stojaków rowerowych
- 55 stanowisk dla pojazdów komunikacji miejskiej
- 109 punktów oświetlenia
- 9 wiat przystankowych
- 10 ładowarek dla autobusów elektrycznych
- 6 budynków socjalno-sanitarnych
Komentarze