Spotkanie: Pejzaże dźwiękiem nagrane
Pejzaże dźwiękowe to termin, którego początków można upatrywać w ekologii akustycznej. Dziedzina ta, zapoczątkowana przez R. Murraya Schafera, otwiera pole do rozmów dotyczących dźwięków otaczających człowieka, ich wpływu na życie codzienne, a także relacji człowiek–środowisko. Nasi goście – Izabela Dłużyk i dr Robert Losiak, postarają się rozwinąć te kwestie, skupiając się zarówno na pejzażach miejskich, jak i przyrody oraz wyjaśnią pojęcia związane z soundscapem. Przybliżą również praktyki powiązane z rozwojem ekologii akustycznej, a zwłaszcza field recordingu, który umożliwia rejestrację konkretnych pejzaży dźwiękowych.
Kiedy: 29 września 2022 r., godz. 18.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, II piętro – sala widowiskowa oraz online na FB Warsztatów Kultury
Wstęp wolny
Prelegenci: Izabela Dłużyk, dr Robert Losiak
Słuchowisko przyrodnicze Izy Dłużyk
Wydarzenie specjalnie przygotowane dla małych i dużych, podczas którego uczestnicy udadzą się w fascynującą podróż w świat dźwięków wraz z Izą Dłużyk, niewidomą fieldrecordzistką. Słuchacze obiorą kierunek m.in. w różne zakątki Polski, a także do odległej Amazonii. Wsłuchają się w pejzaże dźwiękowe tych miejsc, zarejestrowane o różnych porach dnia i nocy. Wspólnie zastanowią się także czy w przyrodzie istnieje coś takiego jak cisza. Dźwiękom przyrody będzie towarzyszyć komentarz Izy, opowiadający o słuchanych miejscach.
Czym jest cisza, kiedy w lesie, przy łagodnym wietrze, grają drzewa albo na brzegu rzeki leży zwalony pień, przez który przelewa się woda? Co w przyrodzie dzieje się w nocy, kiedy niespodziewanie przydarzy nam się jakieś tajemnicze spotkanie? Ile można usłyszeć podczas majowych koncertów ptaków o świcie i jak bardzo inaczej brzmi polski las od amazońskiej dżungli? W tych wszystkich miejscach jest cicho i spokojnie, ale czy na pewno?
Kiedy: 30 września 2022 r., godz.18.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, II piętro – sala widowiskowa
Zapisy: przez formularz online dostępny na stronie warsztatykultury.plotwiera się w nowej karcie Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Brak ograniczeń wiekowych, wstęp bezpłatny.
O prelegentach
Izabela Dłużyk – urodziła się w 1989 roku w Gdańsku. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk. Już w dzieciństwie zaczęła przejawiać zainteresowanie przyrodą, zwłaszcza ptakami i ich głosami. Stopniowe poznawanie dźwiękowego bogactwa natury wkrótce przerodziło się w pasję nagrywania nie tylko ptaków, lecz także innych zwierząt i odgłosów przyrody, która to pasja towarzyszy Izabeli do dziś. Jednocześnie coraz głębsze wnikanie w świat ptaków zaowocowało fascynacją pewną szczególną ich grupą – papugami, z którymi obecnie dzieli swoje życie. Podczas studiów wyższych, po latach nagrywania o charakterze wyłącznie amatorskim, Izabela rozpoczęła pracę na w pełni profesjonalnym sprzęcie, z wykorzystaniem mikrofonu specjalnie dostosowanego do rejestrowania odgłosów przyrody. Jednocześnie ukończyła anglistykę i rusycystykę na Uniwersytecie Gdańskim. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim wydawnictwem Listening Earth, które opublikowało jej trzy albumy: „Echoes from the ancient forest”, „Morning at the Lutownia river” oraz „Morning soundscapes from the Biebrza marshes”. W 2016 roku nakładem wydawnictwa Soliton ukazały się na rynku polskim stworzone przez nią płyty: „Echa krainy żubra” z Puszczy Białowieskiej oraz „Echa krainy łosia” z bagien biebrzańskich. W tym samym roku wydawnictwo LOM ze Słowacji opublikowało płytę jej autorstwa „Soundscapes of summer”, a rok później ukazała się kolejna płyta, „Soundscapes of spring”. Obie pozycje docelowo mają stanowić element większego cyklu „The four seasons” poświęconego czterem porom roku, z którego kolejne dwie płyty są obecnie w przygotowaniu. Planowana jest także publikacja tego cyklu w języku polskim, wzbogacona o fotografie przyrody. W 2017 roku Izabela Dłużyk odbyła wyprawę do Peru w celu dokumentowania dźwiękowych pejzaży z deszczowych lasów Amazonii. Nagrania z tamtej wyprawy zostaną opublikowane już wkrótce.
Robert Losiak – z wyksztalcenia muzykolog i filozof. Pracuje w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2004 roku zajmuje się problematyką ekologii akustycznej i pejzażu dźwiękowego, prowadząc badania oraz zajęcia dydaktyczne z tego zakresu na studiach muzykologicznych oraz kulturoznawczych. W 2009 roku na Uniwersytecie Wrocławskim zorganizował Pracownię Badań Pejzażu Dźwiękowego. Autor projektu badań poświęconych audiosferze Wrocławia, realizowanych w latach 2011–2014. Współredaktor kilku książek (m.in. Audiosfera Wrocławia, 2014) i monograficznych numerów czasopism (m.in. „Glissando #B”, 2021), autor kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych.
Dźwiękownia
Dźwiękownia to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Wraz z zaproszonymi gośćmi pochylimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym, kulturowym czy społecznym. Porozmawiamy o:
- różnych praktykach i przestrzeniach dźwiękowych i muzycznych,
- słuchaniu i słyszeniu jako sposobie na poznawanie i doświadczanie świata,
- emisji, reżyserii i słyszalności dźwięków zapośredniczonych przez różne media.
Na najbliższy rok organizatorzy planują 6 spotkań odbywających się cyklicznie raz w miesiącu. Każde ze spotkań poświęcone będzie innemu zagadnieniu – od tego jak odbieramy i emitujemy dźwięk, przez to jak go poszukujemy, a w końcu jak go przetwarzamy. Zagadnienia te rozpatrywać będą specjaliści z różnych dźwiękowych światów: artyści, audiolodzy i audiofile, reżyserzy i reporterzy, foniatrzy i lektorzy, ludzie nauki i dziennikarze. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na usłyszenie ciekawego wielogłosu i zmianę perspektywy rozumienia otaczających nas zjawisk.
Spotkaniom towarzyszyć będą warsztaty, koncerty i spacery dźwiękowe.
Cykl „Dźwiękownia” został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Instytutem Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.
Komentarze