– Od początku członkostwa w Unii Europejskiej, Lublin stał się jednym z najszybciej rozwijających się miast w kraju oraz liderem wykorzystania środków europejskich. Na realizację wielu złożonych i ambitnych projektów pozyskaliśmy już ponad 3 mld zł, co wpłynęło na dynamiczny i wielopłaszczyznowy rozwój miasta. Unijne dotacje przeznaczamy na rozwój zarówno samej infrastrukturalny, jak i inwestycje gospodarcze, społeczne, czy mające wpływ na ochronę środowiska. Piąte miejsce wśród miast wojewódzkich to satysfakcjonujący, dobry wynik, który z pewnością byłby lepszy, gdyby można było uwzględnić wydatki planowane do poniesienia w latach 2022-2023. Z uwagi na długoletni charakter projektów oraz ich złożoność, duża część nakładów w ramach realizowanych już zadań zostanie poniesiona właśnie w końcowych latach obecnej perspektywy finansowej. Mowa tutaj o 267 mln złotych dotacji, które z pewnością wpłyną na nasz wynik w kolejnych tego typu zestawieniach – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
W latach 2014-2021 Lublin pozyskał dofinansowanie ze środków europejskich w kwocie 1,35 miliarda zł. Szczególne znaczenie dla miasta, jak również mieszkańców okolicznych gmin, miały projekty z zakresu transportu publicznego, na które w tej perspektywie finansowej przeznaczymy prawie 1,1 miliarda zł, z czego ponad 742 mln zł to środki europejskie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Kluczowa jest realizacja projektów współfinansowanych z RPO WL 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Ich łączna wartość to 442 mln zł, z czego 261 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Pierwszy z nich, Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową okolicznych ulic jest projektem kluczowym w skali miasta i całego regionu, który zepnie spójną klamrą wszystkie projekty transportowe i drogowe realizowane dotychczas przez Miasto. Po zakończeniu trwających obecnie robót budowlanych, Dworzec pełnić będzie funkcję węzła komunikacji publicznej, łączącego różne rodzaje transportu zbiorowego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Będzie to możliwe w szerszym zakresie, dzięki zlokalizowaniu go w pobliżu Dworca Głównego PKP – co daje nie tylko połączenie z transportem kolejowym, ale również z pobliskim lotniskiem międzynarodowym.
Wkrótce nastąpi również zakończenie dużego projektu związanego z budową i modernizacją przystanków oraz węzłów przesiadkowych dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Mieszkańcy Lublina oraz gmin sąsiednich już teraz mogą korzystać z nowych miejsc integrujących rożne rodzaje transportu. Obiekty z parkingami dla samochodów, infrastrukturą dla rowerzystów oraz do obsługi komunikacji miejskiej powstały w rejonie ulic: Żeglarskiej, Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, Granitowej, Zbożowej, Osmolickiej oraz Abramowickiej. Inwestycję dopełni realizowana przebudowa mostu na rzece Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Aby układ komunikacyjny był jeszcze bardziej funkcjonalny a podróż wygodniejsza, na terenie miasta powstało dodatkowo 6 zespołów przystanków przesiadkowych wraz z infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową, których położenie w kluczowych komunikacyjnie miejscach Lublina pozwala na szybkie i bezpieczne przemieszczanie się transportem publicznym.
Odpowiadając na potrzeby mieszkańców, w ostatnich latach Miasto przeznaczyło również znaczne środki na rewitalizację oraz rozwój terenów zielonych. Kompleksową rewitalizację przeszedł największy miejski park – Park Ludowy. Gruntowna przebudowa terenu znajdującego się przy rzece Bystrzycy nadała temu miejscu nowe życie oraz przyniosła pozytywne skutki środowiskowe i społeczne. Przebudowa parku istotnie wpłynęła na efektywną ochronę występujących tam ekosystemów i powstrzymała dalszą degradację zieleni. Wyposażenie parku w infrastrukturę dydaktyczno-wypoczynkową podniosło jego atrakcyjność, dzięki czemu Lublin zyskał nową zieloną przestrzeń do rekreacji i wypoczynku, chętnie odwiedzaną przez mieszkańców.
Ranking wykorzystania środków unijnych przez samorządy w latach 2014-2021 przygotował prof. Paweł Swianiewicz oraz dr Julita Łukomska z Uniwersytetu Warszawskiego. Publikacja jest dostępna pod linkiemotwiera się w nowej karcie.
Komentarze