Jak tworząc sztukę nie budować przytłaczających pomników, jak korzystać ze wzruszenia, rozwijać wspólnotę słuchających, ale i pragnących lepszego świata twórców i twórczyń? Jak opowiadać o wojnie, cierpieniu, przesiedleniach w czasie, gdy one wciąż dzieją się tuż obok?
Ośrodek "Brama Grodzka – Teatr NN" zaprasza na warsztaty teatralne, w trakcie których poznacie sposoby twórczej pracy z ważnym materiałem historycznym. Punktem wyjścia do działań będą relacje historii mówionej dotyczące Zagłady Żydów, nagrane i zgromadzone w archiwum Ośrodka Brama Grodzka – Teatr NN.
Warsztaty odbędą się w dniach 18–20 listopada 2022 w Ośrodku Brama Grodzka – Teatr NN, ul. Grodzka 21 w Lublinie.
Udział jest bezpłatny. Obowiązują zapisy przez formularz Googleotwiera się w nowej karcie. Decyduje kolejność zgłoszeń i możliwość udziału w całości warsztatów. Warsztaty przeznaczone są dla osób powyżej 18. roku życia.
Prowadzące: Dorota Ogrodzka i Magdalena Sowul
Na koniec warsztatów przygotowane zostanie krótkie czytanie performatywne, które zostanie zaprezentowane publiczności 20 listopada. Po pokazie odbędzie się dyskusja wokół tematu historii mówionej w teatrze.
Warsztaty organizowane są w 80-tą rocznicę rozpoczęcia Akcji Reinhardt, która doprowadziła do zagłady 1,8 miliona Żydów. Poznacie sposoby twórczej pracy z tak ważnym materiałem historycznym. Sposoby, które pozwalają na wzruszenie i niezgodę, ale nie popychają nas w banał, patos lub depresję. By przez sztukę i twórcze przetworzenia szukać dla siebie samych i innych inspiracji, mądrości, punktów odniesienia. Na zajęciach będziemy pracować z nagraniami audio, z głosem, słowem i pamięcią ciała.
Harmonogram warsztatów
18 listopada (piątek)
10.00–18.00 – warsztaty (przerwa na obiad ok. 14.00 – 15.00)
19 listopada (sobota)
10.00–18.00– warsztaty (przerwa na obiad ok. 14.00 – 15.00)
20 listopada (niedziela)
10.00–17.00 – warsztaty (przerwa na obiad ok. 13.00 – 14.00)
18.00–18.30 – czytanie performatywne
18.40–20.00 – dyskusja
Prowadzące
Dorota Ogrodzka – artystka społeczna, pedagożka teatru, reżyserka, dramaturżka, performerka, trenerka i badaczka. Wiceprezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym prowadzi niezależne miejsce SZKOŁA. Założycielka Laboratorium Teatralno-Społecznego, stypendystka MKiDN i Miasta Stołecznego Warszawy. Reżyseruje spektakle (m.in. w Teatrze Powszechnym, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Instytucie Teatralnym, Stowarzyszeniu Pedagogów Teatru), realizuje autorskie projekty artystyczno-społeczne i edukacyjne, wymyśla i prowadzi warsztaty. Członkini Kolektywu Terenowego. Jest współorganizatorką festiwalu Slot Art, członkinią rady Slot, kuratorką programu warsztatowego. Naukowo związana przez lata z Instytutem Kultury Polskiej UW, gdzie pisała doktorat i gdzie od 14 lat prowadzi zajęcia. Obecnie jako badaczka i twórczyni pracuje w projekcie Reshape dedykowanym przekształcaniu sektora kultury. Współpracuje stale z wieloma organizacjami i instytucjami kultury m.in. Instytutem Teatralnym, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych ę, Szkołą Liderów, Krytyką Polityczną oraz z licznymi teatrami i instytucjami kultury. Publikuje teksty dotyczące teatru, przestrzeni publicznej i sztuki społecznej.
Magdalena Sowul – kompozytorka, klarnecistka i wokalistka, edukatorka, założycielka i liderka zespołu Ugla, występuje też jako Panilas – niedawno ukazała się jej debiutancka solowa pływa Gynoelectro. Autorka muzyki do spektakli i działań twórczych realizowanych m.in. przez Laboratorium Teatralno-Społeczne, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Instytut Teatralny, Teatr Niewielki, Teatr 21, Teatr Węgajty. Dwukrotna laureatka festiwalu FAMA. Absolwentka Gender Studies prowadzonych przez PAN. Autorka podcastu Słyszane.
Organizator wydarzenia: Centrum Archiwistyki Społecznej
Partner wydarzenia:
- Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN
- Koordynacja: Karolina Sakowicz (CAS)
- Współpraca: Agata Bujnowska (CAS) i Wioletta Wejman (Brama Grodzka – Teatr NN)
Komentarze