– Rozpoczynamy konsultacje nowego obiektu sportowo-rekreacyjnego, który umożliwi miastu organizację zawodów wielu dyscyplin sportowych na najwyższym, międzynarodowym poziomie. Lublin zyska szansę nie tylko regularnego goszczenia żużlowego Grand Prix, ale także siatkarskiej Ligi Narodów, czy turniejów o mistrzostwa kontynentu. Nowa hala będzie atrakcyjnym miejscem także dla wydarzeń kulturalnych, przede wszystkim dużych koncertów muzycznych najpopularniejszych wykonawców. W ramach inwestycji, jako komponent rewitalizacji doliny rzeki Bystrzycy, powstanie również przestrzeń parkowo-rekreacyjna dla mieszkańców, wraz z przystanią kajakową i nowymi kładkami nad rzeką – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Nowy obiekt zaplanowano jako wielofunkcyjny, by zapewnił całoroczny dostęp do wysokiej jakości oferty sportowej, kulturalnej i rekreacyjnej. Będzie miejscem organizacji imprez motosportu takich jak: żużel, supercross, karting, drifting, freestyle MotoCross, czy mini żużel. Zgodnie z wytycznymi przekazanymi projektantom, nowa hala ma spełnić wymogi krajowych i międzynarodowych federacji m.in. żużla, lekkoatletyki i gier zespołowych, w tym piłki ręcznej, siatkówki czy koszykówki. Umożliwi to Miastu rozgrywanie zimą halowych mistrzostw tych dyscyplin sportowych. Dodatkowo, obiekt posłuży do organizacji koncertów, targów, pokazów czy zawodów konnych.
Teren opracowania podzielono na dwie części. Pierwsza, o powierzchni ponad 46 tys. m2, obejmuje obszar od wału przeciwpowodziowego aż do brzegu rzeki Bystrzycy. To planowany zielony teren rekreacyjny z elementami małej architektury, takimi jak ławki, pomosty, przystań kajakowa i inne uzupełnienia funkcji sportowej i rekreacyjnej w elementy wypoczynku dla mieszkańców.
Druga część opracowania obejmuje teren o powierzchni blisko 115 tys. m2 przed wałem przeciwpowodziowym, przewidziany pod budowę nowego wielofunkcyjnego obiektu sportowo-rekreacyjnego. Bryła nowego obiektu ma harmonijnie wkomponować się w ukształtowanie terenu wokół. Będzie wyniesiona ponad poziom gruntu i obsadzona nową roślinnością, w tym wysokopienną, która z czasem zacznie porastać elewację stadionu. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na wizualne wydzielenie z całości budynku części kubaturowej (z trybunami) i drugiej wyższej, w pełni ażurowej, optycznie lekkiej konstrukcji niosącej liny, która będzie widoczna powyżej poziomu wierzchołków drzew.
Ażurową formę z nasadzeniami zieleni przyjmie również czterokondygnacyjny parking, rezerwujący ok. 610 miejsc postojowych w północno-wschodniej części działki. Dodatkowe 209 miejsc postojowych pomieści parking pod trybunami, zaprojektowany powyżej poziomu lustra wody gruntowej. Koncepcja przewiduje łącznie 845 miejsc parkingowych (wraz z pozostałymi miejscami naziemnymi dla samochodów osobowych i dla autokarów).
Projektowany tor żużlowy będzie miał długość 343 metrów, a jego wyposażenie ma spełnić wymogi zawarte w regulaminach Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM) i Polskiego Związku Motorowego oraz posiadać homologację federacji narodowej i międzynarodowej. Okala go banda o wysokości 1,30 metra. Buforową strefę bezpieczeństwa, oddzielającą widownię od toru żużlowego, wyznaczono za jego zewnętrzną krawędzią. Wnętrze toru żużlowego pozostaje wolne i dedykowane pozostałym wydarzeniom sportowym i kulturalnym, jakie mogą odbywać się na stadionie.
Projektowany stadion jest w pełni zadaszony i posiada dwupoziomową widownię na 18 570 miejsc, dostępną z poziomu terenu poprzez trasę poprowadzoną po zielonej skarpie. Przewidziano osobne wejścia m.in. dla kibiców różnych drużyn, rodzin z dziećmi czy posiadaczy biletów w sektorach VIP. Trybunę główną zaplanowano od strony północnej.
Po południowej stronie, w pobliżu istniejącego skrzyżowania, znajdzie się park maszyn, co pozwoli na pozostawienie głównego źródła hałasu przy istniejącym układzie drogowym. Hałas rozpraszać ma także zastosowana membranowa konstrukcja dachu. Park maszyn, w przypadku wydarzeń o charakterze innym niż żużlowe, będzie pełnił rolę zaplecza sportowego. Przylega do niego Paddock z miejscem parkingowym i placem manewrowym dla maszyn obsługujących tor żużlowy oraz parkingiem dla samochodów zawodników żużlowych i osób obsługujących zawody.
Ze względu na sposób użytkowania, w budynku można wyróżnić strefy: sportową, rekreacyjną i administracyjną. Zaplecze sportowe do obsługi zawodów innych niż żużlowe zaprojektowano na poziomie parteru Trybuny Głównej. Znajdą się tu: po dwie szatnie damskie i męskie, dla trenerów i sędziów, pomieszczenia odnowy biologicznej, w tym siłownia i sauna, biura obsługi zawodów, pomieszczenie kontroli antydopingowej oraz pomieszczenie medyczne. Strefa ta posiada osobne wejście oraz bezpośrednie wyjście na tor żużlowy. Szatnie zawodnicze będą wykorzystywane jako garderoby artystów przy organizacji wydarzeń kulturalnych. Przy trybunach znajdzie się również zaplecze związane z obsługą kibiców, w tym punkty gastronomiczne i sanitariaty.
Konsultacje społeczne rozpocznie protokołowane otwarte spotkanie konsultacyjne przy udziale przedstawicieli pracowni architektonicznej, odpowiadającej za prezentowane rozwiązania projektowe. Spotkanie zaplanowano 1 grudnia (czwartek) o godzinie 17.00 w budynku Ratusza przy placu Łokietka 1 (w sali nr 2). Mieszkańcy będą mogli zapoznać się zakresem planowanej inwestycji i zgłosić opinie na temat terenów zielonych, rekreacyjnych i nadrzecznych, a także koncepcji rozwiązań dotyczących obiektów kubaturowych (w pełni zadaszonego wielofunkcyjnego obiektu sportowo-rekreacyjnego z funkcją stadionu żużlowego oraz obiektów towarzyszących) w zakresie lokalizacji obiektów, ich funkcji, rozwiązań geometrycznych, technicznych, układu infrastruktury podstawowej i towarzyszącej oraz zieleni.
Opinie składać można pisemnie pocztą tradycyjną na adres Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Lublin, ul. Podwale 3, a także na adres [email protected] oraz ustnie do protokołu podczas spotkania otwartego. Termin ich nadsyłania upływa 15 grudnia. Opinie, które wpłyną w trakcie konsultacji społecznych, przekazane będą projektantom, którzy sprawdzą możliwość ich uwzględnienia na dalszym etapie prac.
Komentarze