Śniły mi się bestie
Artyści i artystki: Katia Buchatska, Olia Fedorova, Daryna Gladun i Lesyk Panasiuk, Yevhen Holubentsev, Dmytro „Orest” Kozatskyi i Yuliia Hontaruk, Yana Kononova, Inga Levi, Pol, Tokha i Tsviakh, Anastasiia Pustovarova, Bohdan Shumylovych i kot Korzhyk, uczestnicy i uczestniczki projektu „Artsvit dla dzieci”, Anna Zvyagintseva
Kuratorki: Kateryna Iakovlenko i Halyna Hleba
Koordynatorki: Iryna Polikarchuk i Monika Rejman
Organizator: Galeria Artsvit (Dnipro, Ukraina)
Wystawa powstała z myśli o zaczarowanym lesie, który wcześniej był dla nas miejscem spacerów, wyciszenia i spokoju, a teraz jest pełen zagrożeń: zaminowanych obszarów, miejsc gwałtów, morderstw i wstrząsających tragedii społecznych. Las zgęstniał, wypełnił się ciemnościami i strachem. Ale nawet w nieprzeniknionej ciemności jej mieszkańcy – niezwykłe stworzenia – pomagają oświetlić drogę i przezwyciężyć ciemność. Te magiczne stworzenia przychodzą w snach, mieszkają z nami w domu, trzymają nas za ręce, chronią na froncie i grzebią zmarłych. Siłą tych stworzeń jest godność, która rozprasza strach, pomaga przezwyciężyć traumę; pozwala przejść przez trudności jak przez bajkową inicjację. Zwracając się do koncepcji baśniowości, nie bagatelizujemy prawdziwego bólu i tragedii. Mimo prawdziwego horroru wojny, to fantazja i utopizm pozwalają nam marzyć o przyszłości, trzymać się jej i odwoływać do niej tak, jakby nie była abstrakcyjna, ale solidna jak betonowy fundament.
Długo zastanawiałyśmy się, jak prawidłowo opowiadać o toczącej się wojnie, i postanowiłyśmy zanurzyć widza w złudzeniu stworzonym przez sny, wspomnienia, pamiętniki, rozmowy i doświadczenia, które znalazły swoje ucieleśnienie w świadectwach wojny. Starałyśmy się, aby ta wystawa była dokumentalna, podważając jednak samo słowo «dokument». Starałyśmy się, aby była artystyczna, problematyzując sztukę jako taką. Przede wszystkim cenne dla nas stały się indywidualne i zbiorowe doświadczenia, które znalazły swoją materialną formę.
Ani my, ani nasza wystawa nie przedstawiamy zła w sposób abstrakcyjny, jest ono obecne w każdej pracy bezpośrednio lub między wierszami, tak jak jest obecne teraz w naszym życiu. Jednak pod koniec wystawy znajduje ono ucieleśnienie w postaci zdechłego imperium. Martwego, ponieważ zniszczonego przez niezwykłe istoty – te same, które przychodzą w snach, trzymają nas za ręce, bronią na froncie i grzebią zmarłych. Wśród nich są twórcy i twórczynie, których głosy są reprezentowane w przestrzeni galerii.
(Kateryna Iakovlenko i Halyna Hleba)
Dostępność: Wystawa na parterze. W księgarni można bezpłatnie wypożyczyć wózek oraz nauszniki wyciszające na czas pobytu w Galerii. Galeria dysponuje 6 przenośnymi pętlami indukcyjnymi. Otwarcie i dyskusja tłumaczone na jęz. ukraiński; tłumacz: Volodymyr Dyshlevuk, a także symultanicznie na język angielski – prosimy odebrać urządzenie w księgarni przed wydarzeniem; tłumaczenie: Justyna Chwedyk, Katarzyna Krysa. Wernisaż oraz dyskusja nie będą tłumaczone na PJM.
Wystawa czynna do: 5.02.2023 (wt.–niedz.: 12.00–19.00)
Wstęp: 1 zł (na otwarcie wstęp wolny)
Dyskusja: 25.11.2022 (piątek), godz. 20.00 [PL+UA+EN]; uczestnicy/uczestniczki: Kateryna Iakovlenko, Halyna Hleba (kuratorki wystawy „Śniły mi się bestie”); Iryna Polikarchuk (koordynatorka wystawy „Śniły mi się bestie”); Yuriy Biley, Pavlo Kovach (Open Group)
Autorskie oprowadzanie: 26.11.2022 (sobota), godz. 15.00 [PL+UA+EN+PJM]
Finansowanie z Funduszu Stabilizacyjnego na rzecz Kultury i Edukacji 2022 Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec oraz Goethe-Institut. Przy wsparciu MOCA NGO, Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej, AtelieNormalno, BABYLON’13.
Open Group "Powtarzajcie za mną"
Kilka tygodni przed inwazją Rosji na pełną skalę Państwowa Służba Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych rozpoczęła dystrybucję kilkustronicowego podręcznika dotyczącego zachowania się w rejonie działań militarnych. Kolejność i rodzaj postępowania w znacznym stopniu zależą od tego, czy atak będzie ostrzałem z karabinu szturmowego, ostrzałem artyleryjskim, ostrzałem rakietowym, czy może bombardowaniem z powietrza. Bardzo często jedynym sposobem na odróżnienie rodzaju ostrzału jest rozpoznanie różnych typów broni za pomocą dźwięku.
W pracy wideo występują osoby cywilne z różnych regionów Ukrainy tymczasowo mieszkające w obozie dla uchodźców wojennych we Lwowie. W pracy dzielą się swoimi wspomnieniami i doświadczeniem odgłosów wojny. Odtwarzając dźwięki różnego rodzaju broni, tworzą swego rodzaju instrukcję karaoke. Prezentując proste sekwencje dźwiękowe, instrukcja nadal nie jest w stanie przekazać doświadczenia przebywania w rejonie wojennym, doświadczenia, które było źródłem tej wiedzy. Umiejętność ta jest dla Ukraińców i Ukrainek nową rzeczywistością, a posiadanie jej pomaga im przetrwać.
"Od momentu, gdy usłyszymy pierwszą syrenę nalotową, nasz «wewnętrzny alarm» jest w stanie gotowości. Utrzymuje nas w ciągłym napięciu i sprawia, że słuchamy każdego dźwięku, szelestu. Czasami podejrzenia pojawiają się nawet w zupełnej ciszy”.
Kolektyw Оpen Group został założony w sierpniu 2012 roku we Lwowie przez sześciu ukraińskich artystów. Struktura grupy zmieniała się na przestrzeni lat, a obecnie jej członkami są: Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga. Od czasu do czasu zapraszają innych artystów i artystki lub inne osoby do wzięcia udziału w swoich projektach i dołączenia do Open Group. Praca kolektywu opiera się na badaniach interakcji i komunikacji między ludźmi, artystami i artystkami, sytuacją i przestrzenią. Ich praktyka artystyczna opiera się również na badaniu koncepcji „pracy zbiorowej”.
Od 2011 roku członkowie grupy prowadzą samodzielne przestrzenie artystyczne, takie jak Detenpyla Gallery czy Еfremova26 Gallery (2013–2014) we Lwowie. Open Group zdobyło Specjalne Wyróżnienie PinchukArtCentre Prize w 2013 roku oraz Nagrodę Główną w 2015 roku. Ich prace zostały zaprezentowane w ukraińskim pawilonie narodowym na 56. Biennale w Wenecji. W 2016 roku Open Group był kuratorem wystawy „Stopień zależności. Kolektywne praktyki młodych ukraińskich artystów 2000–2016” (Wrocław, Polska). W 2017 roku prace grupy zostały zaprezentowane w ramach Future Generation Art Prize @ Venice 2017 (imprezy towarzyszącej 57. Biennale w Wenecji). W 2019 r. Open Group był kuratorem Pawilonu Narodowego Ukrainy na 58. Biennale w Wenecji.
Otwarcie wystawy: 25.11.2022 (piątek), godz. 19.00
Dostępność: Wystawa na parterze. W księgarni można bezpłatnie wypożyczyć wózek oraz nauszniki wyciszające na czas pobytu w Galerii. Galeria dysponuje 6 przenośnymi pętlami indukcyjnymi. Otwarcie i dyskusja tłumaczone na jęz. ukraiński; tłumacz: Volodymyr Dyshlevuk, a także symultanicznie na język angielski – prosimy odebrać urządzenie w księgarni przed wydarzeniem; tłumaczenie: Justyna Chwedyk, Katarzyna Krysa. Wernisaż oraz dyskusja nie będą tłumaczone na PJM.
Wystawa czynna do: 5.02.2023 (wt.-niedz., 12.00-19.00)
Wstęp: 1 zł (na wernisaż wstęp bezpłatny)
Kurator: Waldemar Tatarczuk
Dyskusja: 25.11.2022 (piątek), godz. 20.00 [PL+UA+EN]; uczestnicy/uczestniczki: Kateryna Iakovlenko, Halyna Hleba (kuratorki wystawy „Śniły mi się bestie”); Iryna Polikarchuk (koordynatorka wystawy „Śniły mi się bestie”); Yuriy Biley, Pavlo Kovach (Open Group)
Autorskie oprowadzanie: 26.11.2022 (sobota), godz. 12.00 [PL+UA+EN+PJM]
Komentarze