Strategia budowania zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie zakłada taki sposób rozwijania kolekcji malarstwa polskiego, aby w przyszłości stała się możliwie kompletną panoramą sztuki polskiej. Artystki, których dzieła trafiły do zbiorów Muzeum należą do grona najważniejszych postaci sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz międzywojnia, a także najwybitniejszych kobiet malarek.
Zakupione obrazy to:
Olga Boznańska, Portret kobiety (Portret Blanche Mazier), około 1908 roku,
Mela Muter, Snopki siana, około 1938 roku,
Mela Muter, Rodan, około 1945 roku,
Alicja Halicka, Macierzyństwo, około 1925 roku.
Portret kobiety (Portret Blanche Mazier) z 1908 roku Olgi Boznańskiej jest dziełem wyróżniającym się na tle pozostałych prac. Ta znakomita kompozycja należy do najlepszych
w dorobku jednej z najbardziej uznanych polskich malarek przełomu poprzednich stuleci.
Obok Boznańskiej drugą ważną artystką pierwszych dziesięcioleci XX wieku była Mela Muter. Jej twórczość należy do najciekawszych zjawisk w historii polskiego malarstwa tego czasu, związanych ze środowiskiem École de Paris. Dwa zakupione pejzaże: Snopki siana
i Rodan, w pełni ukazują oryginalne cechy spuścizny pejzażowej Muter z lat 30. i 40. Kompozycje przedstawiają odmienne ujęcia położonej na południu Francji, w okolicach Awinionu, malowniczej doliny Rodanu, która przez wiele lat była dla niej źródłem wielu motywów, a w czasie II wojny światowej miejscem, w którym malarka szukała schronienia.
Z kręgiem paryskiej bohemy była związana również Alicja Halicka – uznana projektantka
i scenografka, jako malarka pozostająca długo w cieniu męża, Louisa Marcoussis’a. Ujmujące wyrazem i formą Macierzyństwo stanowi przykład realizacji motywu rodzajowego, bezpośrednio nawiązującego do osobistych doświadczeń artystki. Opieka nad dzieckiem była impulsem do formalnych poszukiwań, w wyniku których powstała grupa powiązanych tematycznie prac. Intymny w charakterze, niewielkich rozmiarów obraz cechuje się idealnie wyważoną kompozycją, a także wysmakowaną kolorystyką. Stanowi znakomity przykład tego etapu twórczości Halickiej.
Zakupione prace Meli Muter i Alicji Halickiej są pierwszymi przykładami ich twórczości
w kolekcji naszego Muzeum.
Nowe obrazy można oglądać na specjalnej wystawie zorganizowanej w siedzibie głównej muzeum w Galerii im. Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego. Pokaz nabytków jest okazją do zaprezentowania trzech interesujących postaci kobiet malarek. Autorki prac łączy zbliżony czas życia i twórczości, a także dwa istotne w ich biografiach miasta: Kraków, jako miejsce urodzenia, oraz Paryż – miejsce zamieszkania i działalności artystycznej.
Łącznie w roku bieżącym zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie powiększyła się o ponad 130 zabytków. Do najcenniejszych z nich należą: rękopis wiersza Józefa Czechowicza przekazany do zbiorów Muzeum Józefa Czechowicza, oddziału Muzeum Narodowego
w Lublinie, fragment płótna z wypisanymi przez W.A.Kledzika nazwiskami współwięźniów Zamku Lubelskiego przekazany do zbiorów Muzeum Martyrologii „Pod Zegarem”, a także dary artystów włączone do Kolekcji Tadeusza Mysłowskiego i Ireny Hochman" (m.in.:
R. Borgen, Symfonia, 2020, akryl, ołówek; Jolanta Studzińska, Pustki II, 2014, płótno, akryl, 190x190 cm; plakaty autorstwa Zygmunta Januszewskiego, będące darem jego żony Doroty Folgi-Januszewskiej, obraz: M. Snarska, Metafory koloru III).
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Komentarze