- Przeciętny internauta_tka spędza w sieci średnio 6 godzin i 39 minut na dobę - podaje raport Digital 2022 opracowany przez Hootsuite.
- Przed wyborem konkretnych kanałów komunikacyjnych do promocji działań społecznych (i nie tylko) warto najpierw zastanowić się nad skuteczną strategią.
- W prowadzeniu social mediów ważne jest śledzenie trendów np. wideo.
Najpierw dobór kanału komunikacji!
Przeciętny internauta_ka w wieku 16-64 lata spędza w sieci średnio 6 godzin i 39 minut na dobę - pokazuje raport Digital 2022 opracowany przez Hootsuite1. To ogromna ilość czasu poświęcona w ciągu dnia na tego typu działania. Warto by odbiorca_czyni otrzymał_a wartościowe treści poświęcając czas na ich przeglądanie. Co zrobić by znaleźć się w jej_go zasięgu? Dane i liczby są kluczowe, by dobrać właściwy kanał komunikacji do grupy odbiorców_czyń. Warto wiedzieć, jakich platform najczęściej używają osoby, które mogą być zainteresowane działaniami organizacji, czy włączyć się m.in. w promowaną akcję społeczną.
Z Facebooka w Polsce - (czyli portalu, który może wydawać się już tym mniej atrakcyjnym - korzysta prawie 18 mln użytkowników_czek i tym samym portal wciąż zalicza się do czołówki mediów społecznościowych. Największą grupą użytkowników_czek Facebooka w Polsce są osoby w wieku 25-34 (24,6 proc.), jednak portal popularny jest również wśród nieco młodszej grupy w wieku 18-24 (22,6 proc.) i nieco starszej - 35-44 lat (20.9 proc.).2
Okazuje się jednak, że jeszcze większą społeczność od Facebooka gromadzi YouTube z ponad 27 mln odbiorcami_czyniami w wieku 24-44 lat (40 proc. korzystających).3 Dodatkowo widocznym zjawiskiem jest rozwój platform takich jak Instagram czy TikTok - może wydawać się, że ich głównymi odbiorcami jest w głównej mierze najmłodsze pokolenie, jednak jak zaznacza sam TikTok - 45 proc. korzystających z platformy planuje kupić w najbliższym czasie dom lub mieszkanie, 62 proc. - samochód, a 45 proc. - otworzyć konto w banku.4
Znajomość tych danych może ułatwić wybór kanału komunikacji, a także dostarczyć wiedzy odnośnie grupy docelowej. Dzięki temu wiemy, gdzie są nasi potencjalni odbiorcy.
Strategia kluczem do skutecznych działań społecznych
Zanim organizacja opublikuje treści w social mediach warto, by zaczęła od podstaw. To, o czym należy pamiętać to strategia. Publikowanie treści bez wcześniej ustalonego planu będzie trudne do zweryfikowania pod względem skuteczności - ważny jest bowiem punkt odniesienia, który jasno określi cele komunikacyjne, a także zaznaczy ramy czasowe, w których mają one zostać zrealizowane. Kluczowym aspektem są również grupy docelowe. Właśnie z tego względu warto wiedzieć, jakich platform najczęściej używają osoby, które mogą włączyć się m.in. w promowaną akcję społeczną. Kiedy organizacja wie już, do kogo chce kierować swój komunikat, w jakim celu i jak często, warto by skupiła się także na filarach komunikacji, jak np. edukacja.
To, co może zachęcać do włączania się w akcje społeczne przez social media, to ludzka twarz organizacji, historie osób związanych z działaniami, a przede wszystkim - budowanie wiarygodności i zaufania. Autentyczność i personalizacja to tendencje, które od kilku lat w social mediach zyskują na znaczeniu. Warto też szukać nowych rozwiązań, nie opierać się na mitach, sprawdzać swoje siły, czas, możliwości i korzystać z siły pozostałych trendów - m.in. wideo, które jest z jednym z bardziej sprawdzających się formatów w mediach społecznościowych, również w 2023 roku.
W promowaniu działań społecznych w social mediach może pomóc Przewodnik Social Media 2023, przygotowany przez zespół ekspertów i ekspertek Propsy PR - pierwszej w Polsce agencji PR i social media dla NGO i projektów społecznych. Przewodnik można pobrać pod linkiem.
1 hootsuite.com, dostęp: [10.02.2023]/
2 napoleoncat.com, dostęp: [10.02.2023].
3 spidersweb.pl, dostęp [10.02.2023].
4 newsroom.tiktok.com, dostęp [10.02.2023]
Komentarze