Stacje telewizyjne lokalnych nadawców są nie tylko ważnym źródłem informacji dla społeczności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ale są też istotnym kanałem komunikacji na linii polityk – wyborca. Przez zmianę kolejności programów na pilocie lokalne telewizje - dziś często występujące na pierwszych pozycjach - zostaną „zepchnięte” na bardziej odległe miejsca. Stracą też na wprowadzeniu możliwości zakupu pojedynczych kanałów przez abonentów, którzy w pierwszej kolejności będą wybierali najbardziej popularne programy ogólnotematyczne. W efekcie ubędzie widzów, przez co przyszłość wielu lokalnych stacji jest niepewna.
PIKE zapytała lokalne telewizje o to, jakie dają politykom możliwości kontaktu z wyborcami. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że w programach telewizji lokalnych goszczą lokalni i ogólnokrajowi politycy wszystkich opcji, a aktualnie rządzący są zapraszani nawet częściej. Czas antenowy poświęcany na publicystykę i politykę różni się w zależności od stacji i dochodzi do nawet 40 proc.
- To, jak ważną rolę odgrywają lokalne telewizje dla swoich społeczności i dla tamtejszych polityków, często nie widać z perspektywy dużej polityki w stolicy. A one są bardzo ważne, misyjne, oglądane przez blisko 6 mln widzów. Istnieją, bo są potrzebne. Pozwalają zobaczyć, nagłośnić i zrozumieć realne problemy mieszkańców oraz na bieżąco śledzić ważne dla nich wydarzenia, których nie zobaczy się w ogólnopolskich stacjach. Zmiany w prawie - tzw. Lex Pilot - mogą spowodować, że lokalne stacje telewizyjne będą znikać z rynku medialnego, a wraz z nimi zniknie przestrzeń do komunikacji działaczy i polityków z mieszkańcami mniejszych miejscowości. – mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE.
W ankiecie przeprowadzonej przez PIKE udział wzięły 52 telewizje lokalne. Wynika z niej, że zdecydowana większość lokalnych nadawców posiada w ramówce programy publicystyczne o tematyce politycznej i samorządowej (98% ankietowanych). Większość stacji zaprasza do swoich programów polityków lokalnych (98% ankietowanych) i ogólnokrajowych (90% ankietowanych). Telewizje są otwarte na polityków wszystkich ugrupowań.
- Wejście w życie Lex Pilot będzie oznaczać ni mniej ni więcej tylko koniec lokalnych telewizji. Ich zniknięcie z rynku spowoduje, że społeczności lokalne stracą wartościowy kanał komunikowania z samorządami, parafiami, wspólnotami, spółdzielniami, a lokalni działacze i politycy utracą ważną przestrzeń dotarcia do swoich wyborców. Czy faktycznie tego chcą? – mówi Bogdan Łaga, Prezes Telewizji Kablowej Chopin z Wejherowa.
Z ankiety wynika też, że w programach lokalnych nadawców politycy samorządowi ze wszystkich ugrupowań mają do dyspozycji podobny czas antenowy. Podobnie jest w przypadku polityków krajowych. Lokalni nadawcy w kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego poświęcają polityce. Stacje telewizyjne małych nadawców lokalnych zamierzają też emitować spoty wyborcze, w większości zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych polityków.
Pomimo, że większość telewizji lokalnych emituje reklamy (94% ankietowanych) to w znacznej mierze utrzymują się one z własnych pieniędzy. W większości ankietowanych telewizji przychody z reklam pokrywają maksymalnie 10% kosztów (73% ankietowanych).
Stacje telewizji lokalnych mają 5,8 mln widzów (Krajowy Instytut Mediów), ponad połowa nadawców emituje swoje programy w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, a kolejne 19% to miejscowości do 100 tys. (Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL).
Branża zrzeszająca operatorów i nadawców apeluje o wykreślenie szkodliwych poprawek do projektu ustawy wprowadzającej Prawo Komunikacji Elektronicznej (tzw. Lex Pilot) oraz o dialog z rynkiem.
Więcej na www.lexpilot.pl
O ankiecie:
Ankieta została przeprowadzona przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej w marcu 2023 r. wśród 52 lokalnych telewizji.
O PIKE:
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) zrzesza prawie 70 firm stanowiących integralną część polskiego rynku mediów elektronicznych. Do Izby należą operatorzy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej oraz producenci i dystrybutorzy sprzętu i usług wykorzystywanych przez operatorów w ich działalności biznesowej. Operatorzy – członkowie Izby docierają w całej Polsce do prawie 4,5 miliona abonentów, świadcząc usługi dostępu do programów telewizyjnych i radiowych, Internetu oraz telefonii cyfrowej. Reprezentują ponad 90% krajowego rynku telewizji kablowej. PIKE jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej, reprezentuje również polski rynek kablowy na forum międzynarodowym, m.in. poprzez członkostwo w Cable Europe.
Komentarze