– Bardzo cieszy nas tak szerokie zainteresowanie realizacją Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w lubelskich szkołach. Poprzez udział w tym programie placówki chcą rozwijać samorządność uczniowską i partycypację wśród młodych mieszkańców i mieszkanek naszego miasta. Jest to szczególnie istotne w roku Europejskiej Stolicy Młodzieży, kiedy przed młodymi w Lublinie otwierają się nowe możliwości i perspektywy na przyszłość – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji, Pełnomocniczka Prezydenta Miasta Lublin ds. Europejskiej Stolicy Młodzieży.
W ramach konkursu „Rozwój samorządności uczniowskiej – Szkolne Budżety Obywatelskie”, swoje aplikacje zawierające pomysły na naukę samorządności, zgłosiły 42 placówki oświatowe. Złożone wnioski zostaną poddane ocenie formalnej i merytorycznej. Podczas analizy wniosków szkół i placówek oświatowych brane są pod uwagę:
- wartość merytoryczna działań szkoły/placówki/ośrodka pod kątem definicji samorządności uczniowskiej,
- motywacja szkoły/placówki/ośrodka do wzięcia udziału w trzeciej edycji Szkolnych Budżetów Obywatelskich w Lublinie,
- uwzględnienie zasad partycypacji, równości szans i dostępności zaplanowanych działań, również w kontekście dzieci i młodzieży ukraińskich uczących się w szkole/placówce/ośrodku,
- wartość merytoryczna planowanych działań szkoły/placówki/ośrodka w kolejnych latach w obszarze rozwijania samorządności uczniowskiej z wykorzystaniem doświadczenia uczestnictwa w trzeciej edycji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w Lublinie.
Spośród zgłoszeń komisja ekspercka wybierze 20 placówek. Te otrzymają wsparcie merytoryczne oraz środki finansowe w wysokości 4 tys. zł każda na przeprowadzenie na swoim terenie całej procedury Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w roku szkolnym 2023/24. Składa się ona z naboru projektów, ich oceny formalnej, następnie promocji oraz głosowania i realizacji wybranych pomysłów. Zasady konkursu określa jego regulamin.
W pierwszej edycji Szkolnych Budżetów Obywatelskich wpłynęły 22 zgłoszenia, spośród których wybrano do przeprowadzenia procedury 10 placówek. W trakcie drugiej edycji zgłosiło się 20 placówek i wszystkie miały możliwość przeprowadzenia na swoim terenie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Wśród zrealizowanych wtedy pomysłów były m.in.: zakup stołu do gry w piłkarzyki, zakup cymbergaja na szkolne patio, ustawienie ławek w zielonym zakątku przy szkole, urządzenie strefy wypoczynku oraz montaż różowych skrzyneczek.
Konkurs finansowany jest ze środków Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach inicjatywy „Młodzież dla Miasta, Miasto dla Młodzieży – projekty i inicjatywy angażujące i włączające lokalne społeczności” oraz ze środków Miasta Lublin.
Komentarze