montowane będzie również oświetlenie. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną jego próby, żeby wybrać najbardziej funkcjonalną i efektowną formę iluminacji budynku.
Układ drogowy
Na ukończeniu są już zadania drogowe. Od dzisiaj (24 lipca) nastąpiła zmiana organizacji ruchu w zakresie postoju końcowego autobusów. Dotychczas pojazdy komunikacji miejskiej stawały na ul. Młyńskiej, a po zmianie na łączniku w zatoce autobusowej. Przystanki pozostały bez zmian. W tym czasie drogowcy wykonają oznakowanie poziome na ul. Młyńskiej. Finalizowane są też nasadzenia zieleni w pasie drogowym łącznika pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską. Ponadto wykonawca będzie montował trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeśli prace w tym zakresie przebiegną pomyślnie, to z końcem wakacji powinny rozpocząć się odbiory branży drogowej, czyli zmodernizowanych ulic.
Ul. Pocztowa przeszła pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Ponadto, by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego, cofnięto w stronę torów pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstał przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstał zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów. Z kolei Plac Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP powstały zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także przewidziano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem pl. Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawiły się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.
Dworzec Lublin w liczbach
- trzykondygnacyjny budynek,
- parking podziemny dla 174 samochodów,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
- 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
- 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
- około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
- nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.
Finansowanie
Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie, to najważniejszy komponent projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł. Na rozliczenie projektu w zakresie rzeczowym jest czas do 31 października, a finansowym do końca grudnia.
Poza budynkiem Dworca, projekt unijny obejmował także inne zadania – budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca '80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi, wzdłuż których powstało ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej stanął również budynek socjalno-techniczny dla obsługi Dworca, z częścią przeznaczoną dla kierowców. Zadanie te zostały już zakończone i odebrane.
Komentarze