– Od ponad trzech miesięcy kierowcy, piesi i rowerzyści korzystają już z nowego mostu w ciągu ul. Żeglarskiej. Wybudowana infrastruktura, dofinansowana ze środków europejskich, umożliwia bezpieczniejsze poruszanie się wszystkim użytkownikom ruchu, jak również dopełnia funkcjonalnie istniejący w tej części miasta węzeł przesiadkowy. Cieszę się, że ta ważna miejska inwestycja, oczekiwana przez mieszkańców i mieszkanki, ma również wyjątkowego patrona – Prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego, polskiego polityka, męża stanu i wielkiego patriotę. Dzisiejsza uroczystość symbolicznie pieczętuje budowę nowego mostu i zamyka cały projekt – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin
Decyzja o tym, że most będzie nosić imię Prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego zapadła podczas kwietniowej sesji Rady Miasta Lublin. Ryszard Kaczorowski był ostatnim Prezydentem RP na Uchodźstwie. Przed wojną instruktor harcerski, a po zajęciu Białegostoku przez Armię Radziecką – komendant Szarych Szeregów. Zesłaniec Sybiru, żołnierz tułaczej Armii gen. Andersa i 2 Korpusu Polskiego, działacz emigracyjny. W 1986 roku był ministrem do spraw krajowych w Radzie Narodowej (parlamencie emigracyjnym). Od 1989 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. W 2002 r. Rada Miasta Lublin przyznała Prezydentowi Kaczorowskiemu Honorowe Obywatelstwo Miasta Lublin.
Nowy i większy
Nowy most nad rzeką Bystrzycą jest większy od dotychczas istniejącego – jego długość to ponad 50 m a szerokość 19,4 m, zaś szerokość jezdni wynosi 8 m. To obiekt jednoprzęsłowy ze wzmocnieniem w formie podwieszenia, a jego połączenie z nasypem drogowym zaprojektowano za pomocą przyczółków żelbetowych. Wszystkie elementy wyposażenia z betonu wykonano w kolorystyce materiału naturalnego, zaś deski gzymsowe i balustrady w kolorze zielonym. Do budowy mostu drogowcy zużyli 160 ton stali zbrojeniowej. Oprócz robót branży mostowej inwestycja zakładała przebudowę odcinka ul. Żeglarskiej – od nowo powstałego węzła do skrzyżowania z ul. Bryńskiego i Słomkowskiego wraz z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, chodnika, drogi rowerowej oraz dwóch zatok autobusowych
z wiatami przystankowymi. Zakres inwestycji objął również korektę przebiegu ścieżki rowerowej zlokalizowanej pod mostem oraz regulację koryta rzeki, a także nasadzenia drzew i krzewów.
Generalnym wykonawcą robót była spółka Primost Południe z siedzibą w Będzinie, a wartość zadania wyniosła około 37,8 mln zł. Budowa mostu była ostatnim elementem projektu „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF”. Wartość całego projektu wyniesie niemal 105 milionów złotych
w tym 80,3 milionów stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.
Węzły i przystanki przesiadkowe
Ten innowacyjny projekt, poprzez rozwój infrastruktury przystankowej zachęca mieszkańców
do zmiany środka transportu. W tym celu na terenie miasta powstało 7 węzłów przesiadkowych (przy ul. Żeglarskiej, ul. Józefa Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, ul. Granitowej, ul. Zbożowej, ul. Osmolickiej i ul. Abramowickiej). Węzły zlokalizowano w strategicznych miejscach, które umożliwiają sprawne i bezpieczne pozostawienie samochodu czy roweru i przesiadkę do transportu miejskiego. Na węzłach przesiadkowych można zostawić samochód na bezpiecznym, oświetlonym i monitorowanym parkingu Park&Ride, czy też skorzystać z parkingu Kiss&Ride. Zadbano również o rowerzystów – mogą swobodnie skorzystać z miejsc Bike&Ride, gdzie znajdują się zadaszone wiatą stojaki na rowery.
Na terenie miasta powstało dodatkowo 6 zespołów przystanków przesiadkowych wraz
z infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową, aby układ komunikacyjny był jeszcze bardziej funkcjonalny, a podróż wygodniejsza. Położone są w kluczowych komunikacyjnie miejscach Lublina (przy ul. Związkowej, ul. Mickiewicza, ul. Kunickiego, ul. Turystycznej, rondzie Dmowskiego, w okolicach Poczekajki), gdzie przecinają się najważniejsze drogi komunikacyjne
i ruch pasażerów jest najbardziej intensywny. W celu odpowiedniego skomunikowania zespołów przystanków przesiadkowych przebudowano elementy dróg w zakresie m.in. jezdni, zatok, chodników i ścieżek rowerowych, co przełożyło się na bezpieczeństwo użytkowników w bardzo ruchliwych miejscach. Zespoły przystanków obejmują nowoczesne wiaty przystankowe, punkty dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomaty, dodatkowe oświetlenie, monitoring wizyjny, stojaki na rowery, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Elementy te podniosły atrakcyjność i konkurencyjność przewozu komunikacją miejską.
Komentarze