NAD NIEMNEM. OBRAZY Z CZASÓW POZYTYWIZMU
Czas trwania: 195 minut
Liczba przerw: 1
Adaptacja i dramaturgia: Hubert Sulima
Reżyseria: Jędrzej Piaskowski
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka: Jacek Sotomski
Choreografia: Szymon Dobosik
Reżyseria świateł: Paulina Góral
Muzyka na żywo: Dymitr Harelau
Obsada: Maciej Grubich, Hanka Brulińska, Krzysztof Olchawa, Jolanta Deszcz-Pudzianowska, Jolanta Rychłowska, Włodzimierz Dyła, Edyta Ostojak, Magdalena Zabel, Marta Ledwoń, Michał Czyż, Daniel Salman, Justyna Janowska, Magdalena Sztejman, Paweł Kos, Wojciech Rusin, Witold Wieliński
Eliza Orzeszkowa opublikowała książkową wersję “Nad Niemnem” 25 lat po wybuchu powstania styczniowego. Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie rodzin szlacheckich: średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów. Dzieli ich niemal wszystko – sposób życia, status społeczny i zamożność. Łączy wspólna przeszłość – zbrojna walka ramię w ramię o wolną, lepszą Polskę. Epoce wielkich, wspólnych marzeń, kres położył upadek powstania. Ta kolejna narodowa katastrofa nie tylko zniszczyła życiorysy kilku pokoleń Polaków, ale też pogrzebała na wiele lat marzenia o niesionych na sztandarach ideach powstańców: demokracji, równości i solidarności. Na tym tle rozwija się historia miłości Justyny i Jana, najmłodszego pokolenia Korczyńskich i Bohatyrowiczów.
Na ponad siedmiuset stronach Orzeszkowa dokonała rzeczy niezwykłej: z minorowych nastrojów oraz z pejzażu upadku ducha narodowego i bólu porażki wyprowadziła obraz dający nadzieję, który zaszczepia w czytelniku wiarę w lepsze jutro. Stworzyła głębokie portrety ludzi żyjących w czasach zwątpienia i beznadziei, a jednocześnie wykreowała marzycielską, prawie utopijną, wizję przyszłości. Było w tym coś desperackiego i brawurowego jednocześnie. Widać to szczególnie na tle innych dzieł z kanonu naszej kultury narodowej. Orzeszkowa przekuła skompromitowane bądź zawłaszczone symbole, motywy i obrazy w zbiór nowoczesnych wartości i idei, które łączą pod jednym sztandarem Polaków różnych pokoleń, poglądów i klas.
Spektakl Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy, podobnie jak powieść, nie jest naturalistycznym dokumentem historycznym. To raczej rodzaj patriotycznej baśni i kreowanego na scenie marzenia o nowej wspólnocie społecznej. Źródłem inspiracji dla konstruowania tej fantazji jest wnikliwe spojrzenie Orzeszkowej na naturę, której autorka poświęciła wiele uwagi, jakby szukała w niej odpowiedzi na nurtujące ją pytania lub wręcz ratunku. To także spojrzenie na wieś oraz całą szeroko rozumianą kulturę ludową z systemem wartości opartym na kulcie pracy, życiu w zgodzie z porządkiem natury oraz etosie chrześcijańskim.
Za inspiracje i pomoc w przygotowaniu spektaklu serdeczne podziękowania składamy Muzeum Wsi Lubelskiej.
REPERTUAR
21 września, g. 18:00 | Teatralny czwartek
22 września, g. 18:00
23 września, g. 18:00
24 września, g. 17:00 | Spektakl rodzinny
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne od 40 do 95 zł (w zależności od miejsca)
ulgowe od 20 do 75 zł (w zależności od miejsca)
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d137,nad_niemnem.html
CZTERY PORY ROKU
Czas trwania: 30 minut
Liczba przerw: + 15 minut zabawy w scenografii
Spektakl dla dzieci od 0 – 5 lat
Reżyseria: Magdalena Zabel
Choreografia: Jowita Stępniak
Kompozytor: Mateusz Doniec
Reżyseria światła: Piotr Bartoszewicz
Obsada: Jowita Stępniak, Magdalena Zabel
Wyjątkowy wydarzenie dla maluchów, które odwiedzają teatr po raz pierwszy. Twórczynie spektaklu zabierają dzieci i rodziców w podróż po czterech porach roku. Bazują przy tym głównie na bodźcach wizualnych i dźwiękowych. Każdą z pór roku przedstawiają w oparciu o trzy podstawowe elementy: plastykę, muzykę i choreografię. Największymi walorami spektaklu są: barwna warstwa plastyczna oraz wykorzystanie na scenie instrumentów muzycznych (kalimba, ukulele, dzwonki koshi i bęben).
Aktorki w nieoczywisty sposób kreują przestrzeń sceniczną. Tym samy stymulują wyobraźnię i kreatywność dzieci oraz rozbudzają w nich ciekawość otaczającego ich świata.
Dodatkową atrakcją dla najmłodszych widzów jest możliwość wzięcia udziału w prowadzonych przez aktorki po spektaklu spontanicznych zabaw z wykorzystaniem elementów biorących udział w przedstawieniu.
REPERTUAR
20-24 września, g 10:30
21-22 października, g. 10:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
indywidualne - 40 zł
grupowe - 35 zł
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d169,cztery_pory_roku.html
DIABELSKI MŁYN
Czas trwania: 75 minut
Liczba przerw: -
Autor: Eric Assous
Tytuł oryginału: Les montagnes russes
Przekład: Barbara Grzegorzewska
Reżyseria: Marek Pasieczny
Opracowanie tekstu: Tomasz Bielawiec, Kamila Janik
Scenografia/Kostiumy: Katarzyna Sobolewska
Muzyka: Tomasz Bielawiec
Reżyseria świateł: Piotr Bartoszewicz
Inspicjent/Sufler: Monika Jabłońska Sowa
Obsada: Tomasz Bielawiec, Kamila Janik
Za wieloznacznym tytułem stoi nieprosta historia dwóch osób. ON – dystyngowany pan w średnim wieku. ONA – tajemnicza, młoda kobieta. Ponieważ nic o nich nie wiemy, już od pierwszych minut spektaklu zaczynamy zadawać pytania: Kim są?, Kim są dla siebie?, W jakim celu się spotkali? Gra w „kto jest kim” intryguje i wciąga.
Wszystkie wątki uzyskują sens w zaskakującym finale, w którym ICH historie urzeczywistniają się. Dopiero wtedy widzowie odkrywają skomplikowaną przeszłość bohaterów oraz konsekwencje, które przychodzi im ponieść i doświadczają swoistego katharsis.
Spektakl skłania do stawiania fundamentalnych pytań o to, co w relacjach z drugim człowiekiem jest najważniejsze i pokazuje, że zawsze ponosimy konsekwencje swoich decyzji.
– Historię „Diabelskiego młyna” podamy w sposób prosty, zabawny i logicznie spójny, który sprawi, że mówiąc o rzeczach ważnych, tekst nie ma ciężaru moralitetu, a raczej lekkość farsy – zapewnia reżyser Marek Pasieczny.
REPERTUAR
29 września, g. 17:00
30 września, g. 17:00
1 października, g. 16:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne 60 zł
ulgowe 50 zł
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d171,diabelski_mlyn.html
NORA
Czas trwania: 110 min.
Liczba przerw: -
Reżyseria/Opracowanie tekstu: Kuba Kowalski
Scenografia/Kostiumy: Kornelia Dzikowska
Muzyka: Lubomir Grzelak
Choreografia : Szymon Dobosik
Reżyseria świateł: Damian Pawella
Muzyka na żywo: Robert Jaworski
Obsada: Edyta Ostojak, Daniel Dobosz, Marta Ledwoń, Wojciech Rusin, Daniel Salman, Magdalena Sztejman, Ignacy Bigelmajer, Marcelina Nowacka
"Dom lalki" Ibsena – wystawiany często pod tytułem "Nora" – powszechnie uważany jest za pierwszy otwarcie feministyczny tekst w historii dramatu. I chociaż od jego prapremiery minęło już ponad 140 lat, to finał sztuki wciąż jest dla nas trudny do zaakceptowania. Wszystko dlatego, że rola żony i matki odgrywana z powodzeniem przez bohaterkę przez wiele lat, okazała się dla niej ograniczająca i fałszywa. Eleonora nie może już odgrywać „Nory”, bo zwyczajnie w nią nie wierzy. Diametralnie zmienia się jej postrzeganie męża i otaczającego ją świata.
Ibsen rozgrywa akcję swojej sztuki w trzy dni świąt Bożego Narodzenia i ukazuje zupełnie świeckie, feministyczne „odrodzenie” swojej bohaterki. Przebudzenie Nory, stopniowe rozpoznanie mechanizmów, według których działała i gestów, które powtarzała bezwiednie, nieuchronnie prowadzi ją do porzucenia rodziny i wyrzucenia samej siebie poza margines społeczeństwa. Nie ma tu łatwej i radosnej wolności. Nie ma kiczu emancypacji. Dramat Ibsena jest jedną z piękniejszych opowieści o głębokiej, ale bolesnej przemianie. Nora wychodzi pokiereszowana, niepewna, pozbawiona nazwiska, ale stąpa mocniej po ziemi i mówi głosem, którego jest świadoma.
– W czasach pełnych populistycznych kłamstw i medialnej dezinformacji, widzę ogromną potrzebę opowieści o kobiecie, która znajduje odwagę przejrzeć się w lustrze i wybić na niezależność – mówi Kuba Kowslaki
REPERTUAR
30 września, g. 19:00 | Wieczór w Osterwie
1 października, g. 18:00 | Spektakl dla Seniorów
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne od 30 do 85 zł (w zależności od miejsca)
ulgowe od 20 do 50 zł (w zależności od miejsca)
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s201,d1203,weekend_seniora_z_kultura.html
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d145,nora.html
MÓJ BOSKI ROZWÓD
Czas trwania: 75 minut
Liczba przerw: -
Autor :Geraldine Aron,
Reżyseria Mark Pasieczny
Tłumaczenie: Krystyna Podleska i Anna Wołek
Scenografia: Bronka de Sage
Muzyka: Robert Łuczak
Reżyseria świateł: Piotr Bartoszewicz
Obsada: Magdalena Sztejman
„Mój boski rozwód” Geraldine Aron to uwielbiana przez widzów sztuka, która pobija rekordy obecności na afiszach. Międzynarodową popularność przyniosło przedstawienie opowieści o trudnym momencie w życiu kobiety, które nie jest jednak pozbawione elementów humorystycznych i dowcipnych.
Główna bohaterka Angela dzieląc się z widzami swoimi przeżyciami, wzrusza i skłania do refleksji nad siłą miłości i bólem po zdradzie. To też historia o przemijaniu i poszukiwaniu radości życia, w której na pierwszy plan wysuwa się temat kobiecości. Także tej określenia na nowo – bez kontekstu bycia „tylko” żoną. Popularność sztuki bierze się więc także z jej autentyczności i tego, że wiele kobiet odnajduje w Angeli siebie samą.
Na lubelskiej scenie w rolę Angeli wciela się doceniana i lubiana przez publiczność Magdalena Sztejman, aktorka Teatru im. Juliusza Osterwy. Sztukę reżyseruje Marek Pasieczny. Monodram powstał w ramach inicjatyw aktorskich, czyli Demokreacji.
REPERTUAR
5-7 października, g. 17:00
8 października, g.16:00
12-14 października, g.17:00
15 października, g.16:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne 60 zł
ulgowe 50 zł
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d178,moj_boski_rozwod.html
NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT
Czas trwania: 180 minut
Liczba przerw: 1
Autor: Aldous Huxley
Przekład: Krzysztof Hejwowski
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Scenografia i reżyseria światła: Marcin Chlanda
Choreografia: Tobiasz Berg
Muzyka: Kamil Tuszyński
Asystent reżysera: Daniel Salman
Dramaturgia: Magdalena Drab
Kostiumy: Dorota Gaj-Woźniak Grupa Mixer
Obsada: Michał Czyż, Paweł Ferens, Kamila Janik, Krzysztof Olchawa, Edyta Ostojak,
Beata Passini, Wojciech Rusin, Jolanta Rychłowska, Daniel Salman, Jowita Stępniak, Marek Szkoda, Magdalena Zabel
Tancerze: Maria Micek, Anastasiya Yembulaeva, Beata Mysiak, Dmytro Vyskorka
Opublikowany w 1932 roku „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya zaliczany jest do najbardziej cenionych i przenikliwych dzieł literatury XX wieku. Powieść, utrzymana w konwencji science fiction, została okrzyknięta bestsellerem wszechczasów, jako jedna z dwóch najsłynniejszych literackich antyutopii obok „Roku 1984” Georga Orwella. Z jednej strony głęboko poruszająca, z drugiej kontrowersyjna tematyka – wszechobecnej kontroli, oddziaływania technologii na człowieka, konsumpcjonizmu, kryzysu wartości, wolności i indywidualizmu jednostki – sprawia, że powieść niezmiennie stanowi lustrzane odbicie rzeczywistości pozostając wciąż przerażająco aktualna.
W „Nowym wspaniałym świecie” Huxley opisuje futurystyczny Londyn i cywilizację przyjemności, którą sterują technologie. Dzięki postępowi naukowemu społeczeństwo konsekwentnie realizuje marzenie ludzkości o powszechnym błogostanie, wolności od trosk i obfitości dóbr materialnych. Egzystencja obywateli ogranicza się do teraźniejszości. Wiedza o przeszłości, podobnie jak refleksja nad przyszłością, jest zakazana. Jak więc wygląda życie? W 2541 roku obywatele Republiki Świata powstają na drodze sztucznego zapłodnienia i klonowania. Od niemowlęctwa poddawani są wszechstronnemu warunkowaniu po to, by w dojrzałym wieku stać się częścią kastowej społeczności złożonej z pozbawionych wyższych uczuć ludzkich automatów. We „wspaniałym świecie” dominuje seks, prymitywne rozrywki i narkotyk „soma” będący jedyną receptą na szczęście. Ludzie pozornie wydają się być szczęśliwi i nie buntują się przeciwko władzy. A przynajmniej nie dają po sobie poznać, że targają nimi jakiekolwiek emocje. Dzieje się tak dlatego, że wszelkie namiętności i uczucia – takie jak miłość, nienawiść, bohaterstwo, czy poświęcenie – są wyszydzane, potępiane i uznane za wstydliwe, bo stanowią potencjalne zagrożenie społecznej stabilności. Ten iluzoryczny raj na ziemi, zadrży jednak w posadach, gdy do Londynu przybędzie buntowniczy nieznajomy. Czy mieszkańcy Republiki zaczną kwestionować zasady leżące u podstaw na pozór utopijnego społeczeństwa?
REPERTUAR
5 października, g. 19:00
6 października, g. 11:00 i 19:00
7 października, g. 19:00
8 października, g. 18:00 | Wieczór w Osterwie
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne od 40 do 95 zł (w zależności od miejsca)
ulgowe od 20 do 75 zł (w zależności od miejsca)
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d177,nowy_wspanialy_swiat.html
PSIE SERCE
Czas: 130 minut
Liczba przerw: 1
Autor: Michaił Bułhakow
Przekład: Barbara Dohnalik
Adaptacja / Reżyseria: Igor Gorzkowski
Scenografia / Reżyseria świateł: Jan Polivka
Kostiumy: Joanna Walisiak
Choreografia: Inga Pilchowska
Muzyka: Zbigniew Kozub
Obsada: Marta Ledwoń, Jowita Stępniak, Magdalena Zabel, Tomasz Bielawiec, Michał Czyż, Włodzimierz Dyła, Maciej Grubich, Krzysztof Olchawa, Wojciech Rusin, Daniel Salman, Wojciech Dobrowolski, Paweł Ferens
Przez swój kontrowersyjny charakter opowiadanie opublikowano po raz pierwszy dopiero po ponad czterdziestu latach od śmierci autora. Utwór miał początkowo znaleźć się w wydanym w 1925 roku tomie Diaboliada”. Ówczesna cenzura dopatrzyła się w nim jednak krytyki młodego państwa rewolucji proletariackiej.
W sercu Sowieckiej Rosji, cieszący się europejską sławą profesor Preobrażeński, rozwija innowacyjny sposób odmładzania ludzkiego ciała. Medyk przygarnia bezpańskiego psa Szarika. Nie kieruje się jednak dobrocią serca, a potrzebą rozwoju nauki. Przeszczepia znajdzie ludzkie organy, dzięki czemu zwierzę zmienia się w człowieka. Razem z narządami przejmuje jednak jednocześnie najgorsze ludzkie przywary.
„Psie serce” to kolejna realizacja genialnej twórczości Michaiła Bułhakowa w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
REPERTUAR
12 października, g. 19:00 | Teatralny czwartek
13 października, g. 19:00
14 października, g. 19:00
15 października, g. 18:00 | Pożegnanie spektaklu
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne od 30 do 85 zł w zależności od miejsca
ulgowe od 20 do 50 zł w zależności od miejsca
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d142,psie_serce.html
CZEGO NIE WIDAĆ
Czas trwania: 140 minut
Liczba przerw: 1
Autor: Michael Frayn
Tytuł oryginału: Noises Off
Przekład: Karol Jakubowicz i Małgorzata Semil
Reżyseria: Marcin Sławiński
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Barbara Wołosiuk
Asystent reżysera: Marek Szkoda
Inspicjent: Monika Jabłońska-Sowa
Sufler: Małgorzata Bigelmajer
Reżyseria świateł: Piotr Bartoszewicz
Obsada: Magdalena Sztejman, Jolanta Rychłowska, Krzysztof Olchawa, Paweł Ferens, Daniel Salman, Maciej Grubich, Edyta Ostojak, Magdalena Zabel, Justyna Janowska, Kamila Janik, Marek Szkoda, Wojciech Rusin, Marta Ledwoń, Jowita Stępniak, Włodzimierz Dyła, Tomasz Bielawiec, Witold Wieliński
To komedia dla takich jak Ty! Czyli dla tych, którzy czują deficyt endorfin. Takich, którzy wierzą, że śmiech to zdrowie i którzy – mając dosyć zwariowanego życia – szukają wariactwa w teatrze! To komedia uszyta na Twoją miarę, drogi Widzu! Skrojona ręką wyjątkowego krawca!
„Czego nie widać” osiągnęło spektakularny wynik frekwencyjny. W ciągu pierwszych czterech lat od prapremiery, na West End wystawiono ją ponad 1000 razy. Z kolei na Broadway’u sztuka nie schodziła z afisza przez rok. Stało się tak, bo uznano ją za klasykę gatunku, farsę nad farsami i najzabawniejszą komedię, jaka kiedykolwiek powstała. W „Czego nie widać” podglądamy życie przez przysłowiową dziurkę od klucza odnajdując w aktorach odgrywających role zarówno na scenie jak i poza nią, samych siebie.
REPERTUAR
19 października, g. 19:00
20 października, g. 19:00
21 października, g. 19:00
22 października, g. 17:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne od 40 do 95 zł (w zależności od miejsca)
ulgowe od 20 do 75 zł (w zależności od miejsca)
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d144,czego_nie_widac.html
SONATA KREUTZEROWSKA
Czas trwania: 80 minut
Liczba przerw: -
Autor – Lew Tołstoj
Reżyseria: Łukasz Lewandowski
Przekład: Maria Leśniewska
Adaptacja sceniczna: Daniel Salman
Konsultacje z technik lalkowych: Daniel Lasecki
Pomysł scenograficzny: Łukasz Lewandowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Reżyseria świateł: Piotr Bartoszewicz
Muzyka na żywo: Małgorzata Pietroń
Obsada: Daniel Salman
Dziś nie sposób nie czytać "Sonaty Kreutzerowskiej" Lwa Tołstoja w oderwaniu od kontekstu kulturowego oraz debaty politycznej i społecznej, w której dominują tematy płciowości, sposobu jej wyrażania, walki o prawa mniejszości, zmagania się z pełnionymi przez nas rolami w społeczeństwie czy w relacjach partnerskich. Napisana w 1889 roku nowela nie tylko nie jest archaiczna, ale jest arcydziełem, w którym należy się wręcz przeglądać, by zacząć rozumieć współczesnego siebie.
Monodram Daniela Salmana aktora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie powstał w ramach projektu Demokreacje.
REPERTUAR
26 października, g. 17:00
27 października, g. 17:00
28 października, g. 17:00
29 października, g.16:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne 60 zł
ulgowe 50 zł
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d176,sonata_kreutzerowska.html
HAMLET NA SPRZEDAŻ
Autor: Stanisław Wyspiański
Scenariusz i reżyseria: Magdalena Drab
Scenografia i kostiumy: Karolina Fandrejewska
Muzyka: Albert Pyśk
Inspicjent: Monika Jabłońska-Sowa
Produkcja: Mateusz Nowak
Obsada: Hanka Brulińska, Justyna Janowska, Jowita Stępniak, Magdalena Sztejman, Tomasz Bielawiec, Paweł Ferens, Jakub Szlachetka
Kim dla współczesnego widza jest Hamlet? Kim jest on dla aktorów Teatru Osterwy w Lublinie i dla samego Lublina? Czy to tylko bohater znanej powszechnie historii? Czym jest twórcze i lokalne myślenie o teatrze, którego uosobieniem był Wyspiański, a szczególnie jego „Studium o Hamlecie”? Czy jest ono warte pielęgnowania?
Wyspiański uważał, że teatr ma „służyć za zwierciadło naturze, pokazywać cnocie własne jej rysy, złości żywy jej obraz, a światu i duchowi wieku, postać ich i piętno”. Dlatego szczegółowo zbadał historię duńskiego królewicza, rozpisując na nowo sceny i analizując motywy postaci. Starał się przenieść sztukę na rodzimy grunt i zobaczyć jej bohaterów w znanych mu aktorach. A co, gdybyśmy chcieli przełożyć „Hamleta” na naszą rzeczywistość? Co zobaczylibyśmy dziś w tym zwierciadle? Czy teatr ma jeszcze siłę konfrontowania nas z prawdą o nas samych? Przekonanie o ważności tych pytań skłoniło reżyserkę Magdalenę Drab do napisania scenariusza spektaklu na podstawie dzieł Wyspiańskiego.
Bohaterem zbiorowym jest grupa aktorów lubelskiego teatru, która chce się zmierzyć z „Hamletem” i odnaleźć go w swojej codzienności. Pojawiają się pytania o sens uprawiania tego zawodu; o możliwość oddziaływania przez teatr oraz o to, czym jest dziś idea. Przedstawienie porusza także temat frustracji, powierzchowności rynku i wszystkiego, co zabija teatralną pasję.
Spektakl skierowany jest, przede wszystkim, do widzów związanych z Lublinem oraz do młodych widzów, którzy mogą zetknąć się z zupełnie inną odsłoną tak zwanego teatru lekturowego.
W spektaklu występują aktorzy Teatru im. J. Osterwy w Lublinie oraz gościnnie Jakub Szlachetka.
REPERTUAR
28 października, g. 19:00 | Premiera
29 października, g. 18:00
RODZAJE I CENY BILETÓW
Bilety na spektakl premierowy 115 zł
Bilety na pozostałe spektakle:
normalne od 40 do 95 zł (w zależności od miejsca)
ulgowe od 20 do 75 zł (w zależności od miejsca)
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d187,hamlet_na_sprzedaz.html
Pozostałe wydarzenia:
MIĘDZY ŚWIATAMI. DYBUK. WORK IN PROGRESS
Czas trwania: 120 minut
W spotkaniu wezmą udział: Michał Czyż, Maciej Grubich, Kamila Janik, Edyta Ostojak, Adam Rosa, Jolanta Rychłowska, Magdalena Zabel
Historie o istotach nie z tego świata, legendy ludowe, podania i wierzenia stały się inspiracją dla jednego z najsłynniejszych utworów kultury jidysz. Ponad 100 lat temu Szymon An-ski, pisarz i badacz folkloru żydowskiego, stworzył sztukę teatralną „Między Światami. Dybuk”. Powstała ona po podróży autora do żydowskich sztetli Wołynia i Podola. An-ski pragnął utrwalić różnorodność kultury żydowskiej i udokumentować każdy zaobserwowany wariant twórczości ludowej. W tym celu stworzył kwestionariusz z pytaniami, na które odpowiedzi pozwoliły mu opisać całokształt wierzeń dotyczących życia prywatnego i społecznego człowieka.
Twórcy spektaklu chcą się zamienić w badaczy i, podobnie jak autor „Dybuka”, zadać pytania o sens i aktualny wymiar duchowości. Chcą zweryfikować i zaktualizować kwestionariusz An-skiego żeby móc zrozumieć dzisiejszy wymiar wiary ludowej i intelektualnej. Chcą też wyjść naprzeciw widzom, dla których niezwykle ważna jest duchowość i pozafizyczne postrzeganie świata i którzy chcą, by teatr dawał im dostęp do takiego właśnie odczuwania. Juliusz Osterwa powiedział przecież: „Bóg stworzył teatr dla tych, którym nie wystarcza Kościół”.
Po raz pierwszy w Lublinie Teatr Osterwy wychodzi bezpośrednio do widza i zaprasza do procesu powstawania dzieła na etapie jego tworzenia. To spotkanie – eksperyment stanowiący próbę otwartą oraz dyskusję z twórcami powstającego spektaklu „Między światami. Dybuk. Esej sceniczny”, którego premiera zaplanowana jest na 1 grudnia 2023 roku.
Spotkanie realizowane wspólnie z Akademickim Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka.
SPOTKANIA
10 października, g. 19:00 (2/3)
8 listopada, g. 19:00 (3/3)
MIEJSCE
Mała Sala Widowiskowa Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka, ul. Radziszewskiego 16
Wstęp wolny
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s206,d188,spotkanie_miedzy_swiatami_dybuk_work_in_progress.html
DOBRE TO BYŁY CZASY W TYM LUBLINIE
spacer śladami Fredry z aktorką Teatru Osterwy Anną Nowak
Celem spaceru jest poznanie miejsc i historii związanych z „lubelskim epizodem” Aleksandra Fredry, który opisał on w swoich wspomnieniach „Trzy po trzy”. To także wędrówka po utworach hrabiego wystawianymi na lubelskiej scenie.
SPOTKANIE
22 października, g. 11:00 przed Teatrem im. J. Osterwy przy ul Narutowicza 17. Trasa spaceru będzie prowadziła przez Krakowskie Przedmieście, plac Litewski, ul. Zielona, ul. Bernardyńska, ul. Dolna Panny Marii, Archikatedra Lubelska, ul. Jezuicka, ul. Dominikańska.
Wstęp wolny, ale obowiązują zapisy przyjmowane w kasie teatru oraz w dziale promocji i sprzedaży
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s201,d1203,weekend_seniora_z_kultura.html
FREDRO NA SCENIE… ŻYCIA I TEATRU
oprowadzanie po wystawie z kuratorką Anną Nowak
Czas trwania: 110 minut
Co wiemy o Aleksandrze Fredrze oprócz tego, że napisał „Zemstę” i „Śluby panieńskie”? Kuratorka wystawy i zarazem aktorka Teatru Osterwy Anna Nowak stworzyła „teatr wspomnień”, w którym pozwala poznać hrabiego Fredrę nie tylko jako autora, ale m.in. jako żołnierza napoleońskiego, ministra i działacza społecznego. Dowiedzieć można się też, dlaczego Fredro zainteresował się teatrem i jak przebiegała jego droga literacka.
OPROWADZANIE
29 września, g. 11:00
30 września, g. 14:00
1 października, g. 11:00 i 14:00
Bilety w cenie 15 zł można kupować w kasie biletowej teatru. Przyjmowane są także rezerwacje telefoniczne i mailowe. Spotkanie zostanie zrealizowane jeśli zbierze się grupa minimum 15 osób.
Kasa Teatru
+48 81 532 42 46
+48 605 274 673
wtorek – piątek 13:00-19:00
sobota – niedziela 16:00-19:00
Obsługa Widza
+48 81 532 44 36
+48 786 814 125
Poniedziałek – piątek 8:00-16:00
[email protected]
www https://www.teatrosterwy.pl/pl,0,s201,d1203,weekend_seniora_z_kultura.html
SCENA REDUTA. MONODRAM „RACHELA” W ZAMOJSKIM DOMU KULTURY
Czas trwania: 45 minut
Autor: Rachela Auerbach
Adaptacja: Radosław Paczocha
Reżyseria: Iwona Siekierzyńska
Muzyka: Marzena Majcher
Scenografia/ Kostiumy: Radosław Dębniak Monika Graban
Producent: Narodowe Centrum Kultury
Obsada: Jowita Budnik
Monodram powstał na podstawie wstrząsających zapisków Racheli Auerbach, która w trakcie II wojny światowej prowadziła kuchnię na terenie warszawskiego getta przy ul. Leszno 40. Była wtedy świadkiem ludzkich tragedii tak okrutnych, że stały się one powszedniością. Dlatego właśnie w kuchni rozgrywa się akcja przedstawienia, w którym w kolejce po zupę, jak po przepustkę do życia, stają „bohaterowie” dramatu przywoływani w monologu przez Rachelę. To właśnie w kuchni spotykają się skazani na śmierć z tymi, którzy przychodzą po nadzieję.
Jowita Budnik nie interpretuje tekstu bardziej niż jest to konieczne. To aktorstwo najwyższej próby, które sprawia, że prawdziwą siłę rażenia ma sam wstrząsający tekst.
REPERTUAR
28 października, g. 19:00
BILETY w cenie 35 złotych
MIEJSCE
Zamojski Dom Kultury, ul. Partyzantów 13, 22 - 400 Zamość
Więcej informacji: http://zdk.zamosc.pl/.../rachela-monodram-w-wykonaniu...
Bilety do kupienia: http://zdk.zamosc.pl/page/16/kup-bilet.html
INFORMACJE DODATKOWE
REZERWACJE I ZAKUP BILETÓW
Bilety na spektakle można kupić online za pośrednictwem serwisu Bilety24.pl, a także mailowo, telefonicznie lub bezpośrednio w kasie teatru
Kasa Teatru
+48 81 532 42 46
+48 605 274 673
wtorek – piątek 13:00-19:00
sobota – niedziela 16:00-19:00
Obsługa Widza
+48 81 532 44 36
+48 786 814 125
Poniedziałek – piątek 8:00-16:00
[email protected]
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie jest Instytucją Samorządu Województwa Lubelskiego wspólnie prowadzoną z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrektor Redbad Klynstra-Komarnicki
Komentarze