o 17. edycja organizowanych przez Warsztaty Kultury lubelskich Innych Brzmień i 11. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski - Lublin, Białystok i Rzeszów.
Lubomyr Melnyk
Ukraiński pianista Lubomyr Melnyk to bezsprzecznie jeden z najbardziej ekscytujących współczesnych wirtuozów fortepianu, wizjoner płynnie łączący światy klasyki i awangardy. Uznawany za jednego z najwybitniejszych muzyków i kompozytorów naszych czasów, który stworzył w zasadzie nowy, autorski sposób grania i wykorzystywania instrumentu, polegający z jednej strony na technicznej biegłości i wysokich umiejętnościach, z drugiej zaś na śmiałej, nowatorskiej wizji jeśli chodzi o komponowanie i proces kreacji. Mówi się, że jego technika pianistyczna wymaga elementów sztuk walki - Tai Chi i Kung Fu, a z biegiem lat, jego „oddanie perfekcji” przeniosło fortepian w zupełnie nowe wymiary, sprawiając, że Melnyk nazywany jest "Prorokiem” tego instrumentu. Jego wszechstronność i styl powodują, iż na żywo sprawdza się idealnie, zarówno w najlepszych filharmoniach świata, jak i na plenerowych festiwalach z ambitną muzyką.
RuinsZu
RuinsZu to z kolei absolutna potęga jeśli chodzi o scenę noise jazzową czy też free improv. To fenomenalna kooperacja włoskich mistrzów noise jazzu, czyli kultowego Zu z japońską ikoną perkusji - Tatsuyą Yoshidą, współzałożycielem słynnej formacji Ruins. Ten niezwykły, wspólny projekt stanowi wypadkową zainteresowań artystów. Mamy tu zatem wspomniany jazz w kilku wariantach, ale też wycieczki w stronę brzmień mocniejszych jak metal, noise czy stoner. Do tego dochodzi swobodna improwizacja oraz testowanie możliwości brzmieniowych i przekraczanie granic w temacie wykorzystania instrumentów. Koncert RuinsZu to przeżycie jedyne w swoim rodzaju. Na żywo możemy spodziewać się zarówno materiału Ruins, jak i Zu, ale także nowych utworów jakie powstały w kontekście odbywającej się w 2024 roku ich pierwszej - jako jednego muzycznego organizmu - trasy koncertowej.
Tegoroczna edycja festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia odbędzie się w Lublinie, w dniach 27-30 czerwca 2024. Jest to prawdziwe święto dla miłośniczek i miłośników muzyki alternatywnej, gdzie zawsze można liczyć na różnorodność stylistyczną i gatunkową, wysoką jakość artystyczną, oryginalność, ale też na międzypokoleniowy, interdyscyplinarny program. Każdego roku, poza muzyką, publiczność może obcować z wartościową literaturą, ciekawym kinem, propozycjami z obszaru sztuk wizualnych i fotografii czy brać udział w programie warsztatowym dla całych rodzin.
Rozpoczynając proces ogłoszeń festiwalowych Warsztaty Kultury przedstawiają także autorkę tegorocznej koncepcji wizualnej festiwalu - Gosię Kulik. To graficzka i malarka tworząca ilustracje, powieści graficzne, komiksy oraz autorskie picturebooki. Jest artystką niezwykle wszechstronną, która porusza się po pograniczach tego, co wizualne i tego, co narracyjne. Ilustruje dla magazynów, współpracuje z wydawnictwami, jest autorką lub współautorką licznych publikacji, wśród których warto wymienić m. in.: „Głośne zniknięcie/Niezłe ziółko” (2016), „Chore historie” (2017), „Jak ugryźć teatr współczesny?” (2019), „Poczwarki” (2020), „Najbrzydsza dziewczynka na świecie” (2020). Laureatka wielu nagród i wyróżnień, m. in. dwukrotnie wyróżniona na festiwalu Bologna Children’s Book Fair (2020, 2021), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2021).
Wstęp na festiwal niezmiennie jest bezpłatny, a kolejne ogłoszenia już niebawem!
Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia
27-30 czerwca 2024
Błonia pod Zamkiem w Lublinie
Wstęp wolny
Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.euotwiera się w nowej karcie oraz www.nck.plotwiera się w nowej karcie
Organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk Prezydent Miasta Lublin.
Komentarze