– Robotyka jest niewątpliwie zawodem przyszłości, cieszącym się już teraz ogromnym zapotrzebowaniem w różnych branżach i sektorach gospodarki. Z kolei Branżowe Centra Umiejętności to placówki edukacyjne nowego typu, które znacznie wykraczają poza dotychczasowe schematy kształcenia zawodowego i szkolenia. Dlatego w partnerstwie z Forum Automatyki i Robotyki Polskiej zdecydowaliśmy się na realizację wspólnego przedsięwzięcia łączącego robotykę z nowoczesną edukacją. Mamy nadzieję, że oferta BCU przy Zespole Szkół Transportowo-Komunikacyjnych okaże się atrakcyjna nie tylko dla uczniów, studentów i nauczycieli, ale również wszystkich osób zainteresowanych swoim rozwojem i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Podpisana umowa o partnerstwie polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia „Utworzenie i funkcjonowanie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie robotyki przy Zespole Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie”. Głównym jego celem jest utworzenie i wsparcie funkcjonowania placówki adresowanej do uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, studentów, nauczycieli zawodu, pracowników danej branży chcących uzupełnić wiedzę i kwalifikację oraz osób, które chcą się przekwalifikować.
W ramach utworzenia BCU zostanie wyremontowana część pomieszczeń istniejącego budynku warsztatów szkolnych ZSTK z przeznaczeniem na wykorzystanie do praktycznej nauki zawodu BCU. Powstanie i zostanie wyposażonych 5 pracowni specjalistycznych: pracownia cobotyczna, 2 pracownie robotyczne z robotami przemysłowymi, pracownia VR oraz pracownia robota edukacyjnego, m.in. w sprzęt i oprogramowanie do tworzenia materiałów edukacyjnych. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, Branżowe Centrum Umiejętności otrzyma wsparcie poprzez realizację działań w zakresie działalności edukacyjno-szkoleniowej, przede wszystkim szkoleń branżowych dla uczniów i studentów w zakresie programowania cobotów, robota przemysłowego dla początkujących, obsługi i programowania autonomicznych robotów AMR, a także modelowania 3D i obsługi drukarki 3D. Zakłada się również przeprowadzenie szkolenia branżowego dla osób dorosłych w zakresie obsługi i serwisowania robotów przemysłowych – kurs dla Służb Utrzymania Ruchu oraz kurs dla Integratorów oraz szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego. W ramach projektu szkolenia obejmą minimum 200 uczestników, w tym 120 osób dorosłych niebędących nauczycielami kształcenia zawodowego, 60 osób młodych, 20 osób będących nauczycielami kształcenia zawodowego.
Ofertę Branżowych Centrów Umiejętności wyróżnia ogólnopolski charakter, wyspecjalizowanie w danej dziedzinie zawodowej oraz to, że są strukturalnie związane z ogólnopolską organizacją branżową właściwą dla tej dziedziny zawodowej. Z kolei robotyka obecnie ma wiele zastosowań m.in. w przemyśle do automatyzacji procesów technologicznych, np. motoryzacyjnym, spożywczym, farmaceutycznym czy elektronicznym; firmach usługowych, które oferują rozwiązania oparte na robotyce, np. logistyce, transporcie, medycynie, edukacji czy rozrywce; firmach badawczo-rozwojowych, które tworzą nowe technologie i innowacje związane z robotyką, np. w dziedzinie sztucznej inteligencji, mechatroniki, biomedycyny czy kosmonautyki. Technicy-robotycy są specjalistami, którzy zajmują się projektowaniem, budowaniem, programowaniem i obsługą robotów.
To już druga placówka w Lublinie o podobnym charakterze. W styczniu 2024 roku, w partnerstwie Gminy Lublin z Polskim Towarzystwem Mieszkaniowym Lublin powstało Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie prace budowlane w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji im. Hieronima Łopacińskiego. Placówka jest ważnym składnikiem tworzącym tzw. trójkąt wiedzy: szkoła-uczelnia-pracodawcy w zakresie rozwoju branży budowlanej.
Uruchomienie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie robotyki planowane jest od stycznia 2025 r, zaś realizacja projektu nastąpi do 30 czerwca 2026 r. Całkowita wartość przedsięwzięcia wyniesie 13,5 mln zł netto.
Przedsięwzięcie obejmuje:
- 1) Utworzenie i funkcjonowanie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie Robotyki przy Zespole Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie, polegające na:
a) remoncie części pomieszczeń istniejącego budynku warsztatów szkolnych, które będą wykorzystywane do praktycznej nauki zawodu BCU;
b) wyposażeniu 5 pracowni specjalistycznych BCU: pracownia cobotyczna, 2 pracownie robotyczne z robotami przemysłowymi, pracownia VR, pracownia robota edukacyjnego;
c) zakupie wyposażenia na potrzeby funkcjonowania BCU (m.in. zakup sprzętu i oprogramowania do tworzenia materiałów edukacyjnych, doposażenie: biura BCU) ;
- 2) Wsparcie funkcjonowania Branżowego Centrum Umiejętności poprzez realizację działań w następujących obszarach:
a) działalność edukacyjno-szkoleniowa:
- Szkolenia branżowe dla uczniów w zakresie:
- programowania cobotów,
- programowania robota przemysłowego dla początkujących,
- obsługi i programowania autonomicznych robotów AMR,
- modelowania 3D i obsługi drukarki 3D.
- Szkolenia branżowe dla studentów w zakresie:
- programowania cobotów,
- programowania robota przemysłowego dla początkujących,
- obsługi i programowania autonomicznych robotów AMR,
- Szkolenia branżowe dla osób dorosłych w zakresie:
- programowania cobotów,
- obsługi i serwisowania robotów przemysłowych – kurs dla Służb Utrzymania Ruchu,
- obsługi i programowania robotów przemysłowych - kurs dla Integratorów.
- Szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego w zakresie:
- programowania cobotów,
- programowania robota przemysłowego dla początkujących,
- obsługi i programowania autonomicznych robotów AMR,
- modelowania 3D i obsługi drukarki 3D.
- Kurs z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej) z zakresu zarządzania flotą robotów
- Zajęcia dodatkowe dla uczniów:
- Podstawy robotyki,
- Montaż urządzeń i systemów robotyki,
- Uruchamianie urządzeń i systemów robotyki,
- Obsługa urządzeń i systemów robotyki,
- Programowanie urządzeń i systemów robotyki,
- Eksploatacja urządzeń i systemów robotyki,
- Diagnostyka i konserwacja urządzeń i systemów robotyki,
b) działalność integrująco-wspierająca współpracę szkół i uczelni z pracodawcami;
c) działalność innowacyjno-rozwojowa zwiększająca transfer wiedzy i nowych technologii w dziedzinie robotyki do szkół i uczelni oraz upowszechniająca transformację ekologiczną i cyfrową;
d) działalność doradczo-promocyjna;
e) organizowanie turnieju tematycznego dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe związanej z dziedziną robotyki oraz współpraca z instytutami i ośrodkami badawczymi, m.in. w rozwoju umiejętności w dziedzinie robotyki.
Komentarze