– Zgodnie z naszą deklaracją, sukcesywnie wdrażamy ofertę przewozową w komunikacji miejskiej, wypracowaną wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami podczas przeprowadzonych konsultacji społecznych. Od września, wraz z nowym rokiem szkolnym wprowadzamy III etap zmian w kursowaniu linii autobusowych i trolejbusowych. To przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów w poszczególnych dzielnicach Lublina, czyli strategiczny kierunek optymalizacji, przy uwzględnieniu posiadanych zasobów zarówno w postaci taboru, jak i kierowców. Docelowo, po wdrożeniu całości koncepcji, liczba linii kursujących w szczytach dnia powszedniego co kwadrans znacząco wzrośnie. W ten sposób chcemy zwiększać konkurencyjność komunikacji miejskiej, jako nowoczesnego i ekologicznego środka przemieszczania się po mieście. Dodatkowo, w ramach pilotażu uruchamiamy pierwsze sekundniki przy sygnalizacjach świetlnych – mówi Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
III etap optymalizacji oferty przewozowej - zmiany w rozkładach ważne od 2 września br.
Wdrożenie zaproponowanych zmian w ramach projektu odbywa się etapami. Kolejny, trzeci krok to zmiany obowiązujące od 2 września br.
– Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której przygotowujemy się już od bardzo długiego czasu, ma dostosować komunikację miejską
do nowych realiów i potrzeb. Efektem nowej siatki połączeń jest m.in. skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Wdrożenie opracowanego projektu zmodyfikowanego po przeprowadzonych konsultacjach społecznych sprawi, że odczuwalnie wzrośnie częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów. Po wdrożeniu III etapu zmian w dni powszednie liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans ulegnie zwiększeniu z 5 do 16 linii (dotyczy to linii: 6, 15, 17, 18, 26, 31, 40, 55, 57, 150, 151, 155, 156, 158, 159, 160). Częstotliwość wzrośnie także w ciągu dnia między godzinami szczytowymi.
Liczba połączeń do intensywnie rozwijających się osiedli mieszkaniowych ulegnie zwiększeniu. Więcej kursów zostało zaplanowanych do Węglina Południowego, Zielonego Wzgórza, Czechowa Północnego na ul. Koncertowej czy do „nowego” Wrotkowa w okolicy ul. Granata. Zapewnione będzie także nowe połączenie bezpośrednie, z rejonu ul. Granata do Śródmieścia. Dodatkowo część przystanków komunikacji miejskiej zmieni swoje nazwy.
Szczegółowy zakres zmian obowiązujących od 2 września br. znajduje się na stronie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Zgodnie z zapowiedzią, w pierwszej kolejności nastąpiło wzmocnienie dotychczasowej obsługi w okolicy Dworca Lublin. Linie nr: 5, 22, 24, 52 i 74 skierowano bezpośrednio pod obiekt. Ponadto nastąpiła zmiana trasy przejazdu linii nr 1, 13, 30, 34, 45, 154, 161 i N3 związana z obsługą Dworca Lublin. II etap zmian wdrożono w marcu br. uruchamiając w systemie 2 nowe linie o charakterze przyspieszonym – 301 i 302. Pierwsza z nich nr 301 połączyła os. Poręba z ul. Daszyńskiego, a nr 302 os. Widok z Czechowem. Dotychczasowa linia nr 46 zyskała nowy numer – 303, w celu uporządkowania tej grupy linii.
Usprawnienia w zakresie poruszania się po lubelskich ulicach – sekundniki i dodatkowe strzałki warunkowe przy sygnalizatorach świetlnych na skrzyżowaniach.
Na przełomie sierpnia i września zostaną wdrożone zapowiadane zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Na wybranych światłach pojawią się tzw. sekundniki oraz dodatkowe strzałki warunkowego skrętu.
W ramach pilotażu, siedem urządzeń odliczających czas do zmiany cyklu świateł zostanie zamontowanych na skrzyżowaniu ulic: Kunickiego - Rejtana - Zemborzycka. To na razie pierwsza lokalizacja, którą Miasto wytypowała do przetestowania tego rozwiązania. Niebawem sekundniki pojawią się również w kolejnych miejscach, miasta. Analizowane są lokalizacje u zbiegu ulic: Armii Krajowej - Orkana, Andersa - Walecznych, Prusa - Północna, Turystyczna – Kasprowicza czy Poligonowa - Zielone Wzgórze.
Ponadto na wybranych skrzyżowaniach zaprojektowano dodatkowe strzałki warunkowego skrętu. Analizując te miejsca brano pod uwagę przede wszystkim możliwość nadawania tam tego konkretnego sygnału. Takim rozwiązaniem objęto relacje ulic: Metalurgiczna - Grygowej (z ul. Grygowej w prawo w ul. Metalurgiczną w kierunku Świdnika), Wrotkowska - Inżynierska (z ul. Inżynierskiej w prawo), Krakowskie Przedmieście - Kołłątaja (w lewo z ul. Kołłątaja) oraz Mełgiewska - droga serwisowa (wyjazd ze stacji paliw w drogę serwisową ul. Mełgiewskiej). Projekty uwzględniające te zmiany został przekazany do zaopiniowania Policji. Po ich uzgodnieniu zostaną przekazane do realizacji, najwcześniej zaczną funkcjonować we wrześniu.
Dodatkowo, bez montażu strzałek wydłużono czasy zielonego światła na ul. Turystycznej (wyjazd w prawo z CH Leclerc) oraz ul. Krańcowej (prawoskręt z ul. Krańcowej w ul. Długą w kierunku ul. Wyzwolenia).
Wnioski dotyczące zmian w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej są na bieżąco analizowane i w przypadku uznania zasadności, wdrażane w terenie. Wszelkie uwagi w tym zakresie należny zgłaszać do Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin mailem na adres [email protected].
W Lublinie funkcjonuje 155 sygnalizacji świetlnych, w tym 121 jest włączonych do Systemu Zarządzania Ruchem.
Komentarze