Jak wynika z materiałów przesłanych nam przez Radosława Brzózkę doradcę i rzecznika prasowego wojewody: " Minister Infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zatwierdził do realizacji dwa programy inwestycji dla obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12 oraz dla S17 Piaski – Hrebenne (z wyłączeniem obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, która jest na etapie wyboru wykonawcy). Łączny koszt realizacji tych zadań, zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wynosi 5,3 mld zł.
- Zatwierdzenie programów inwestycji dla obwodnicy Chełma i odcinka S17 od Lublina do granicy państwa w Hrebennem oznacza zabezpieczenie środków finansowych na realizację prac przygotowawczych dla tych dróg. Pod koniec sierpnia 2017 r. zatwierdziłem już program inwestycji dla pozostałego ciągu S12 od Lublina do Dorohuska. Dzięki temu obie trasy, które są bardzo potrzebne dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej, będą już realizowane – powiedział minister Infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
W ramach zatwierdzonych 14 września 2017 r. programów inwestycji kontynuowane będą prace przygotowawcze dla obydwu zadań. Środki na realizację zostały zapewnione w Krajowym Funduszu Drogowym, dzięki decyzji premier Beaty Szydło o powiększeniu do 135 mld zł limitu Programu Budowy Dróg Krajowych.
- Budowa obwodnicy Chełma w ciągu S12
Celem inwestycji jest poprawa warunków podróżowania i bezpieczeństwa ruchu, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Chełma, poprawa płynności ruchu, ograniczenie negatywnych oddziaływań na środowisko i tereny przyległe. Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie koncepcji programowej oraz materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargu w systemie projektuj i buduj, wykonanie badań i opracowań geologicznych oraz archeologicznych badań powierzchniowych.
Dla tego odcinka S12 została już uzyskana decyzja środowiskowa. Zakończenie realizacji zadania i udostępnienie obwodnicy kierowcom przewidywane jest w 2024 r.
- Budowa drogi S17 Piaski – Hrebenne (z wyłączeniem obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego)
Celem inwestycji jest poprawa warunków podróżowania i bezpieczeństwa ruchu, poprawa płynności ruchu, zwiększenie przepustowości drogi, ograniczenie negatywnych oddziaływań na środowisko, rozwój terenów przyległych. Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie koncepcji programowej w oparciu o uzyskaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Zakończenie realizacji zadania i udostępnienie ciągu kierowcom przewidywane jest w 2024 r.
Wcześniej, w pierwszej połowie 2021 r., planowane jest oddanie do ruchu obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, dla którego jeszcze w 2017 r. planowane jest zawarcie umowy z wykonawcą robót.
S12 Lublin – Dorohusk
Pod koniec sierpnia 2017 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa zatwierdził program inwestycji dla budowy drogi S12 Lublin – Dorohusk, odcinek Piaski – Dorohusk (z wyłączeniem obwodnicy Chełma), etap I, proces przygotowawczy.
Inwestycja będzie polegać na budowie 62 km drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk w województwie lubelskim. Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie Koncepcji Programowej w oparciu o uzyskaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Lata realizacji (procesu przygotowawczego objętego PI) 2018–2020.
Komentarze