Wystawiane fotografie są osobistym upamiętnieniem roli Lublina w historii odzyskania niepodległości i cofnięciem się w czasie do miasta z okresu międzywojnia.
To zaproszenie do podróży śladami znakomitych polskich fotografików, którzy związani byli z Lublinem i fotografowali go w tamtym czasie, takich jak Edward Hartwig, Jan Bułhak, czy też Stanisław Jacek Magierski.
To powrót do miejsc znanych z mistrzowskich ujęć wybitnych twórców, pokazanych jednak na nowo. To również odwiedziny zakamarków miasta, często zupełnie nieznanych, które z różnych powodów oddziałują jednak na autora.
To wreszcie kolejny powrót autora do historycznych technik fotograficznych – tym razem do oleju – techniki popularnej w początkach XX w. wśród piktorialistów, takich jak np. Robert Demachy. Charakterystyczne jej cechy zostały wykorzystane do wykreowania nastroju i klimatu dwudziestolecia, nadając współczesnym fotografiom zupełnie nowego wymiaru.
Joanna Zętar pisze w katalogu wystawy:
...Kontynuatorem tradycji lubelskiej fotografii, szczególnie tej skupionej wokół idei piktorializmu miejskiego jest Robert Pranagal. Artysta pracuje w tradycyjnej, szlachetnej, technice olejowej, która była popularna w początkach XX wieku wśród piktorialistów. W wyniku procesu fotografowania i czasochłonnego, ręcznego tworzenia odbitek osiąga niepowtarzalny efekt dzieła o cechach malarskich bliskich idei piktorializmu. Z mgły, powidoku, szerokiej perspektywy wyłania się czarno-biały klimatyczny obraz miasta. Lublina zawieszonego w czasie, pozornie odległego, a przy bliższym oglądzie bliskiego i współczesnego...
A Lucjan Demidowski – Kurator wystawy – konkluduje tak:
...Taka postawa wyklucza pośpiech i wręcz zmusza do skupienia w czasie pracy. Siłą rzeczy fotograf kontempluje rzeczywistość, wybierając miejsca które jego zdaniem (po obróbce) przywracają klimat miasta z przed stu lat. I takie właśnie działanie, ta mistyfikacja odbiera tym pracom walor fotograficznego dokumentu.
Pewnie na szczęście, bo w tym swoim pędzie, zabieganiu nie zauważamy już siedzących na podwórku sąsiadów, bawiących się dzieci i malowniczych zaułków własnego miasta.
Robert Pranagal, miłośnik eksperymentu fotograficznego oraz technik szlachetnych i alternatywnych. Autor siedmiu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Zdobywca medali, wyróżnień i nagród na międzynarodowych salonach fotografii.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Uhonorowany tytułem Wybitnego Artysty Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (EFIAP), a także Medalem Za Zasługi dla Fotografii Polskiej w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości (1918–2018) oraz Medalem 700-Lecia Miasta Lublin.
Kuratorem wystawy jest pan Lucjan Demidowski. Projekt zrealizowany w ramach stypendium Prezydenta Miasta Lublin
Komentarze