Spektakl oparty na motywach scenariusza „Chórzystka” Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza oraz filmu „Podwójne życie Weroniki” z muzyką Zbigniewa Preisnera.
„Podwójne życie Weroniki” znamy głównie z dużego ekranu. Krzysztof Kieślowski otrzymał za ten film nagrodę na festiwalu w Cannes, a Irène Jacob, wcielająca się w postacie tytułowe, nagrodę dla najlepszej aktorki.
Scenariusz Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza opowiada o przeczuciu, jakiego doświadczają dwie kobiety o tym samym imieniu, wyglądzie i podobnych do pewnego momentu - życiorysach. Bohaterki nic nie wiedzą o swoim istnieniu, ale podświadomie czują swoją obecność. Choć zbieżność losów obu postaci jest niepodważalna to jednak to, co najważniejsze kryje się w różniących je sprawach. Pasja do śpiewania pierwszej Weroniki jest żarliwa i bezkompromisowa. Tak jak bezkompromisowy bywa artysta. Natomiast druga Weronika wybiera spokojne życie i miłość.
Jako twórcy spektaklu zadajemy więc sobie pytanie czy obie Weroniki nie są częścią tej samej osoby. Wszak wszyscy jesteśmy w jakimś sensie podwójni, przełamani na pół, toczymy wewnętrzny dialog, gdzie do głosu dochodzą różne strony naszej osobowości – w zależności od doświadczeń, przeszkód, momentów w życiu.
Nasz spektakl jest próbą badania w warunkach scenicznych różnych opcji - czy w życiu wybrać „święty spokój”, czy iść za celem powołania? Czy wybierając normalność nie tracimy czegoś ważnego z oczu? Czy będąc w momencie kryzysu coś nam nie umyka? Ja? Drugi człowiek? Wspólnota?
TWÓRCY:
Reżyseria, adaptacja: Krzysztof Rzączyński
Adaptacja, dramaturgia: Katia Czarna
Choreografia, ruch sceniczny: Weronika Pelczyńska
Scenografia, kostiumy: Maciej Chojnacki
Projekty lalek : Cezary Sielicki
Muzyka: Zbigniew Preisner , Myslovitz
Przygotowanie wokalne, opracowanie muzyczne: Izabela Urban
Wizualizacje, multimedia: Piotr Miłkowski
Światła: Michał Popiel-Machnicki
OBSADA:
Mirella Rogoza-Biel, Konrad Biel, Jacek Dragun, Kinga Matusiak, Katarzyna Staniewska, Łukasz Staniewski
REALIZATORZY:
Realizacja światła: Michał Kupczyński, Andrzej Brzyski
Realizacja dźwięku: Tomasz Nowakowski, Kamil Błaszczak
Asystent reżysera: Adam Organista
Inspicjent: Arkadiuszb Sławek
Oryginalna muzyka autorstwa Zbigniewa Preisnera z albumu „Podwójne życie Weroniki”
Wykonanie: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Śląskiej
Dyrygent: Antoni Wit
Sopran: Elżbieta Towarnicka
Fortepian: Konrad Mastyło
Flet: Jacek Ostaszewski
Realizacja nagrania: Zbigniew Malecki i Aleksander Dowsilas
Nagranie wykorzystano na podstawie licencji od Preisner Productions
Utwory wykorzystane w spektaklu z albumu „Podwójne życie Weroniki”: Veronique (0:26); Veronique (0:37); „Tu Viendras”; L’enfance; Van den Budenmayer Concerto in mi mineur (SBI 152) Version de 1798; Van den Budenmayer Concerto in mi mineur (SBI 152) Version de 1802; Solitude; Les Marionettes; Theme: 1ere Transcription; L’enfance II; Alexandre; Aleksander II; Theme: 2eme Transcription; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.1; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.2; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.3; Generique de fin.
Twórcy spektaklu dziękują Marii Kieślowskiej, Marcie Hryniak oraz Krzysztofowi Piesiewiczowi za przychylność i wsparcie przy powstaniu tekstu i spektaklu.
* Artykuł Partnera
Komentarze