Reporterzy jako grupa społeczna stanowią bardzo interesujący materiał dla filmowców. Z jednej strony mamy tu moralne aspekty prawdy i sposoby dochodzenia do niej, z drugiej dynamiczne kino sensacyjne z wątkami kryminalnej zagadki, z trzeciej stanie na straży dostępu do informacji i pilnowanie interesów szeroko pojmowanego społeczeństwa. Tych wątków można naturalnie odnaleźć dużo więcej, a każdy z nich ma swoich ciekawych reprezentantów w światowej kinematografii. Przed nami pasjonująca filmowa podróż do krainy reportażu.
Program na kwiecień:
3 kwietnia 2019, godz. 19.00 – „Wszyscy ludzie prezydenta”, reż. Alan J. Pakula, czas 138’, 1976 r.
10 kwietnia 2019, godz. 19.00 – „Aleja snajperów”, reż. Michael Winterbottom, czas 103’, 1997 r.
17 kwietnia 2019, godz. 19.00 – „Zodiak”, reż. David Fincher, czas 158’, 2007 r.
24 kwietnia 2019, godz. 19.00 – „Dziennik zakrapiany rumem”, reż. Bruce Robinson, czas 120’, 2011 r.
Opisy:
Wszyscy ludzie prezydenta
Głośny, nagrodzony czterema Oscarami obraz w reżyserii Alana J. Pakuli – specjalisty od mrocznych kryminałów i nurtu political fiction. Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia dwóch dziennikarzy śledczych Washington Post, trafiających na trop jednego z najsłynniejszych spisków w dziejach współczesnej polityki. Chodzi oczywiście o aferę Watergate, której konsekwencją była rezygnacja Richarda Nixona z urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych i prawdziwy wstrząs, budzący ówczesne amerykańskie społeczeństwo. W główne role wcielają się tu najwięksi gwiazdorzy tamtego, znakomitego dla Hollywood okresu – Robert Redford i Dustin Hoffman. Obaj aktorzy byli wówczas u szczytu formy i popularności, zaś mistrzowska reżyseria Pakuli oraz świetny scenariusz, dodatkowo ukazują na ekranie pełnię ich talentu. „Wszyscy ludzie prezydenta” to dziś żelazny klasyk amerykańskiego kina lat 70. XX wieku.
Aleja snajperów
Michael Winterbottom to jeden z najoryginalniejszych, ale też odważnych, bezkompromisowych i budzących kontrowersje twórców współczesnego kina. Praktycznie każdy jego film dotyka innych problemów. Artysta szuka nowego języka, podejmuje kolejne tematy i wątki. Dla przykładu „9 songs” łączyło intymną relację dwójki bohaterów z pasją do muzyki oraz koncertów, „Genua. Włoskie lato” traktowała o traumie z powodu utraty bliskiej osoby, zaś „Droga do Guantanamo” ukazywała koszmary terroryzmu i walki z nim, piętnując metody stosowane przez Amerykanów, w owianym złą sławą więzieniu. Osobną pozycję w filmografii artysty ma też obraz „Aleja snajperów”, poruszający temat pracy korespondentów w ogarniętej wojną domową Bośni. Krwawy konflikt na Bałkanach to jedna z najstraszniejszych rzeczy, jakie dotknęły współczesną Europę. Reżyser ukazuje go oczami reporterów światowych mediów, w których wcielają się m.in. Stephen Dillane, Woody Harrelson i Marisa Tomei.
Zodiak
Mroczne, klimatyczne i hipnotyzujące kino spod ręki Davida Finchera. Mistrz suspensu i filmowej tajemnicy przyzwyczaił już widownię do swojego stylu, a dzieła takie jak: „Siedem”, „Podziemny krąg”, „Gra” czy „Zaginiona dziewczyna”, są zgodnie uznawane za jedne z najważniejszych filmów w najnowszej historii kinematografii. W „Zodiaku” artysta wraca do tematu nieuchwytnego, seryjnego mordercy oraz grupy dziennikarzy z San Francisco Chronicle, próbujących rozwikłać zagadkę i ustalić tożsamość psychopaty. W owym czasie morderstwa te wstrząsnęły całą Ameryką, jeszcze większą grozę budziła jednak kompletna bezradność policji. Co ciekawe, sprawa Zodiaka do dziś pozostaje nierozwiązana. Na planie Fincherowi udało się skompletować też doskonałą obsadę, w której pierwsze skrzypce grają Robert Downey Jr., Jake Gyllenhaal oraz Mark Ruffalo.
Dziennik zakrapiany rumem
Hunter S. Thomson to dla popkultury XX wieku postać absolutnie kultowa. Kojarzony przede wszystkim jako dziennikarz, autor i prekursor stylu „Gonzo”, polegającego na całkowicie subiektywnej, osobistej relacji, nierzadko ignorującej obiektywne fakty. Do tego pisarz, publicysta, miłośnik wszelkiego rodzaju używek z narkotykami na czele, uwikłany w działania motocyklowego gangu Hells Angels awanturnik. Na bazie twórczości, jak również biografii Thomsona, powstało już kilka filmów. Najsłynniejsze z nich to: „Gdzie wędrują bizony” z Billem Murrayem i „Las Vegas Parano” Terry’ego Gilliama, z pamiętną kreacją Johnny’ego Deppa. Depp jest zresztą wielkim fanem i admiratorem twórczości Thomsona i to właśnie on wciela się w główną postać w „Dzienniku zakrapianym rumem”, czyli najnowszej produkcji opartej na prozie szalonego dziennikarza. Akcja filmu dzieje się w Portoryko, w latach 60. XX wieku, gdzie do lokalnej redakcji trafia oddelegowany z Nowego Jorku dziennikarz.
O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmuscha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść.
Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.
Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała
* Artykuł Partnera
Komentarze