Artyści i artystki: Magdalena Franczak, Elżbieta Jabłońska, Patryk Lichota i Yuliia Andriichuk, Kacper Mutke i Michał Urbański (Tajny_ projekt), Alicja Panasiewicz i Adam Panasiewicz (grupa naN), Maciej Połynko, Krzysztof Topolski
Kuratorka: Agata Sztorc
Wernisaż tłumaczony na PJM oraz na jęz. angielski
Wystawa jest rodzajem wielozmysłowego eksperymentu, który pozwoli dzieciom zanurzyć się w fascynujący świat sztuki współczesnej. Odbiorca, wkraczając w przestrzeń wystawy, stanie się tytułowym brzuchomówcą, który będzie nadawał treść pracom, samodzielnie je interpretując i wprawiając w ruch. Okaże się, że pozornie nieme dzieła sztuki, niosą ze sobą pełno dźwięku i mnóstwo wrażeń zmysłowych.
Do udziału w wystawie zostali zaproszeni polscy artyści i artystki poruszający się w obszarze nowych mediów i działający na styku sztuki i nauki. Eksplorują świat dźwięków poprzez tworzenie muzyki i komponowanie oraz realizują projekty twórcze będące połączeniem wielu dyscyplin. Prezentowane dzieła sztuki stanowią zachętę do bezpośredniego kontaktu, co pozwala odbiorcom uruchomić wiele zmysłów jednocześnie. Prace te grają z percepcją, niespodziewanie wydają odgłosy, kuszą też do poznawania ich za pomocą dotyku. Znajdują się tu obiekty, instalacje, a także dzieła sztuki o charakterze instrumentów oraz rzeźby dźwiękowe.
Za pośrednictwem prezentowanych dzieł sztuki możemy też spojrzeć inaczej na otaczający świat, zastanawiając się nad tym, co w nocy dzieje się z naszym sprzętem AGD, jakie dźwięki cywilizacyjne spotykamy na co dzień oraz czy dźwięk jest możliwy do obioru jedynie poprzez uszy. W przestrzeni wystawy odbiorcy będą mogli działać na różne sposoby, na przykład pompować dźwięki, wyczuwać wibracje różnymi częściami ciała, miksować obraz, odbyć podróż kosmiczną, schować się, zmusić obiekty do wydawania odgłosów, dotrzeć do źródła, wsłuchiwać się w szumy czy wreszcie odpocząć na trawie.
Zarówno najmłodsi, jak i dorośli odbiorcy, będą mogli zanurzyć się w przestrzeni wystawy i uruchomić swoje zmysły.
Ekspozycja jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami wzroku. Materiały w brajlu przygotowało Centrum Adaptacji Materiałów dla Niewidomych KUL.
godz. 20.00, Galeria Labirynt, ul. ks. J. Popiełuszki 5
Kuba Szreder: Królikokaczki w starciu z faszyzmem. O użyteczności sztuki w ciężkich czasach – wykład
Czy sztuka może być użyteczna? Co ma do zaproponowania ludziom, którzy zmagają się z wyzwaniami współczesności? Czy pozostaje „tylko” sztuką, czymś, co się ogląda i kolekcjonuje? A może zamienia się w coś innego, na co nie mamy jeszcze dobrej nazwy, sztukę używaną na co dzień, bez zbędnego zadęcia, ale za to z przytupem? I jak do tego wszystkiego ma się dziewiętnastowieczny rysunek zwierzątka, które czasem wygląda jak kaczka, a czasem jak królik?
Szukając odpowiedzi na te pytania, Kuba Szreder opowie o nowych formach działania w sztuce i poza nią, które wyłaniają się w odpowiedzi na obecny kryzys polityczny, ekonomiczny i ekologiczny. Zaprezentuje artystki i artystów, którzy/które nie tylko malują obrazy, ale też wynoszą je na demonstracje, zakładają przedsiębiorstwa artystyczne zajmujące się wytwarzaniem lemoniady czy prowadzą śledztwa w sprawie ekobójstwa. Zapraszając do wspólnego namysłu nad pożytkami płynącymi ze sztuki, Szreder nawiąże do klasyków, takich jak John Ruskin, Mierle Laderman Ukeles czy Jerzy Ludwiński, oraz odniesie się do współczesnych debat o praktyce i teorii sztuki realizującej swój potencjał w pełnej skali społecznego życia i politycznej wyobraźni.
Kuba Szreder – wykładowca na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. Jest redaktorem wielu książek i katalogów oraz autorem tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki publikowanych w Polsce i poza jej granicami. Jego pierwsza autorska książka ABC Projektariatu została wydana w 2016 roku przez Bęc Zmianę. W 2009 roku zainicjował Wolny Uniwersytet Warszawy, z którym przeprowadził szereg programów badawczych dotyczących współczesnych systemów produkcji kulturowej. W swojej pracy teoretycznej analizuje obecne formy produkcji kulturowej w kontekście późnego kapitalizmu. W 2015 roku obronił doktorat na Loughborough University School of the Arts o politycznych i ekonomicznych aspektach niezależnych projektów kuratorskich. Obecnie angażuje się w organizowanie Roku Antyfaszystowskiego.
* Artykuł Partnera
Komentarze