Kierownictwo muzyczne: Przemysław Fiugajski, II dyrygent: Łukasz Sidoruk, Fortepian: Tadeusz Krukowski, Kamil Turczyn, Choreografia i inscenizacja: Zuzanna Dinter, Przygotowanie baletu: Roman Kamiński
Reżyseria świateł: Marcin Nogas, Stylizacja i dobór kostiumów: Agnieszka Wolińska
Ohad Naharin, współczesny izraelski tancerz, choreograf i muzyk powiedział o sile przekazu tańca: „Taniec polega na trwaniu chwili. Narracja tańca to delikatność i moc, połączenie przyjemności i wysiłku, przemiana pasji i fantazji tancerzy w czystą formę”.
W pierwszej części spektaklu zaprosimy widzów do sali ćwiczeń tańca klasycznego, miejsca, gdzie tancerze, krok po kroku, poza za pozą, pozycja za pozycją, wykonując kolejne ćwiczenia – zwane w ich zawodzie po francusku grand plié, battement tendu, grand battement i wiele, wiele innych – mocują się z rolą, pokonują kolejne etapy, by osiągnąć perfekcję, poczuć szczęście oraz mieć i dać innym wrażenie lekkości.
Nauka tańca zaprowadzi nas do bohatera drugiej części spektaklu. Taniec posłuży nam do zilustrowania pełnej emocji historii życia Piotra Czajkowskiego, jednego z najgenialniejszych kompozytorów XIX wieku, twórcy muzyki między innymi do znanych i podziwianych baletów: “Jezioro łabędzie”, “Dziadek do orzechów”, “Śpiąca królewna”.
Pokochaliśmy muzykę Czajkowskiego za jej liryzm, doskonałość kształtu, w przypadku oper także za mistrzowskie wyczucie teatru. Tymczasem kryją się za nią niezwykłe, dramatyczne losy jej autora. Usłyszmy fragmenty jego wielkiej urody baletów, symfonii i oper.
Czajkowski od dzieciństwa łączył w sobie sprzeczności. Był jednocześnie delikatnością i mocą, tak jak taniec. W życiu osobistym wiecznie niespełniony, targany namiętnościami. Oparcie znalazł w kobiecie, która zapewniła mu byt i zrozumienie. Obdarzyła przyjaźnią, ale nie mogła miłością. W teatrach Europy i Ameryki witany owacyjnie, otaczany przez tłumy, w domu przygnębiająco samotny. Pewny swego talentu, ale nie zawsze doceniany przez krytykę. Zamknął swe życie w tragicznych okolicznościach.
Kolejnym pokoleniom o Czajkowskim i o wielkiej skali ludzkich emocji opowiada jego wiecznie porywająca muzyka. Tancerze wracają do ćwiczeń, by dzięki swej pasji i fantazji, wyraziście oddać jej przesłanie. Adagio z Pas de deux, Coda… i dalej, niestrudzenie.
Za chwilę brawa, ukłony, kwiaty, uwielbienie, a potem zgasną światła i każdy z nas będzie sam ze sobą wobec wymagającej codzienności. Nie traćmy na tej drodze lekkości bytu, choćby miała być tylko wrażeniem.
Honorowy patronat nad premierą objął Instytut Muzyki i Tańca, w ramach ogólnopolskiej akcji "TańczMy - Międzynarodowy Dzień Tańca 2019 w Polsce."
Bilety : 30-60 zł.
Zapraszamy na kameralny koncert solisty Teatru Muzycznego w Lublinie, Patrycjusza Sokołowskiego, któremu na fortepianie będzie towarzyszył Gabriel Menet.
Co wyniknie z tego spotkania, z pewnością duża doza wspaniałej muzyki i przebojów w pięknych aranżacjach.
Usłyszymy piosenki które ciągle wywołują w nas wzruszenie i przywołują wspomnienia m.in. “Zawsze tam gdzie Ty” z repertuaru „Lady Pank”czy “Jej portret” z repertuary Bogusława Meca. Patrycjusz Sokołowski zaprezentuje się także w nieśmiertelnym „Gdybym był bogaczem” ze „Skrzypka na dachu” i „Szczęścia łut” z „My Fair Lady...
Zapraszamy!
Patrycjusz Sokołowski - śpiew
Gabriel Menet - fortepian
29 czerwca, godz. 18:00
Scena Kameralna Teatru Muzycznego w Lublinie,
ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Bilety : 30 zł
Kontakt : Dział sprzedaży i promocji
tel. 81 532 25 21 , tel./fax. 81 534 20 25
Kasa biletowa : 81/ 532-96-65; kom. 502-662-956
e- mail: [email protected]
www.teatrmuzyczny.eu
* Artykuł Partnera
Komentarze