Cykl #26 | Miasto podziemne
Miasto postrzegane jako organizm, funkcjonuje jednak również pod powierzchnią, gdzie tworzy inny, nierzadko fascynujący świat. Postaramy się, poprzez konkretne filmy, spojrzeć na to zagadnienie z kilku perspektyw. Podziemia miast to oczywiście metro czyli cały system komunikacji wraz ze swoją urbanistyczną mitologią. To także katakumby, dawne labirynty pełne zagadek i tajemnic. Pod ulicami zamieszkują również swoiste społeczności (często są to ludzie bezdomni, wykluczeni, spychani na margines). Wreszcie mamy całą, obszerną kategorię undergroundu (z angielska dosłownie podziemia), którą można czytać jako działania niezależne, ukryte, poza głównym nurtem. W tej koncepcji możemy zmieścić zarówno sferę artystyczną i subkulturową, jak i tzw. szarą strefę nielegalnej czy wręcz przestępczej działalności. Przed nami filmowa podróż w głąb niezwykłego, tajemniczego świata, który cały czas istnieje, a którego być może nie jesteśmy do końca świadomi.
Program na grudzień
4 grudnia 2019, godz. 19.00 – specjalny pokaz mikołajkowy – „Wojownicze żółwie ninja”, reż. Steve Barron, czas 93’, 1990 r.
11 grudnia 2019, godz. 19.00 – „W ciemności”, reż. Agnieszka Holland, czas 146’, 2011 r.
18 grudnia 2019, godz. 19.00 – „Gra”, reż. Ruben Ostlund, czas 118’, 2011 r.
Opisy:
Wojownicze żółwie ninja
Kultowy klasyk ze złotej epoki VHS, będący jednocześnie najlepszą ekranizacją popularnego na całym świecie komiksu o przygodach tytułowych żółwi. Lata 80. XX wieku wykreowały mnóstwo popkulturowych hitów, zaś jednym z największych stała się właśnie seria o zmutowanych, obdarzonych ludzkimi cechami oraz znajomością wschodnich sztuk walki stworkach. Michelangelo, Donatello, Leonardo i Raphael (nazwani na cześć słynnych renesansowych malarzy) zamieszkują nowojorskie kanały, uwielbiają pizzę, a w wolnych chwilach zwalczają przestępczość na ulicach wielkiego miasta. Fenomen żółwi ninja dotarł także do Polski, a pokolenie dzisiejszych trzydziestolatków z sentymentem wspomina film, serię komiksów, serial animowany, a także wszelkiego rodzaju gadżety z ulubionymi postaciami. Widzów w tym wieku mikołajkowy seans Miasto movie przeniesie w czasy dzieciństwa, zaś dla młodszych odbiorców będzie to zapewne pierwsze spotkanie z tymi bohaterami.
W ciemności
Głośny obraz w reżyserii Agnieszki Holland, oparty na prawdziwej historii Leopolda Sochy (w tej roli Robert Więckiewicz) – lwowskiego Polaka, który podczas II Wojny Światowej ukrywał w kanałach miasta uciekinierów z żydowskiego getta. Film, nagrodzony m.in. Złotymi Lwami w Gdyni, bazujący na książce Roberta Marshalla „W kanałach Lwowa”, to jedna z najmocniejszych pozycji w filmografii Holland. Sprawnie wyreżyserowany, z bardzo dobrymi zdjęciami autorstwa Jolanty Dylewskiej i ciekawą, międzynarodową obsadą. Dodatkowo reżyserce udało się z jednej strony uchwycić grozę i okrucieństwo wojny, z drugiej zaś film niepozbawiony jest elementów humorystycznych, niesie ze sobą nadzieję i ukazuje wartość ludzkiego poświęcenia. Humanistyczna wymowa „W ciemności” idzie tu w parze z trzymającą w napięciu akcją, a samo dzieło jest jednym z ważniejszych filmów w polskim kinie współczesnym.
Gra
Ruben Ostlund dał się poznać jako przenikliwy obserwator skandynawskiej codzienności, potrafiący przełożyć jej realia na nowoczesny język filmowy. Szwedzki reżyser, autor m.in. „Turysty” czy pokazywanego w naszym cyklu, słynnego „The Square”, tworzy kino ambitne, dające do myślenia, stawiające ważne pytania. Nie inaczej wygląda to w przypadku filmu „Gra”, opartego na słynnej sprawie, jaka miała miejsce parę lat temu w Goteborgu. Akcja zaczyna się w chwili, gdy grupa czarnoskórych nastolatków zaczepia młodszych, szwedzkich chłopców w centrum handlowym i oskarża ich o kradzież telefonu. Od tej pory reżyser zabiera nas w – momentami wstrząsającą – podróż w głąb społecznego konfliktu, którego elementami są m.in. przemoc i okrucieństwo wśród dzieci czy też podziały oraz dysproporcje klasowe. Tematyka „Gry” nie bez powodu przywodzi na myśl najlepsze dzieła Michaela Hanekego na czele z „Białą wstążką” czy „Funny games”, a Ostlund podobnie jak jego austriacki mistrz, potrafi trzymać widza na krawędzi kinowego fotela.
O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmuscha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść. Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.
Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała
Kiedy: zawsze w środę, godz. 19.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a – sala widowiskowa
Wstęp wolny
* Artykuł partnera
Komentarze