Wiosna w cyklu Miasto movie należeć będzie do kobiet. Przed nami szereg filmów z kobietami po obu stronach kamery.
Przyjrzymy się zarówno najciekawszym reżyserkom w historii kina, jak również wybitnym aktorkom i ich pamiętnym kreacjom. Pokażemy bohaterki współczesne, a także te z minionych epok. Zanurzymy się w filmowy świat subtelnych, osobistych opowieści oraz wielkich, historycznych narracji, pokazujących momenty, w których kobiety zmieniały porządek i bieg świata. Dzisiejsze kino, mające za sobą ponad sto dwadzieścia lat doświadczeń, wydawać by się mogło medium w pełni dojrzałym, równoprawnym dla obu płci czy kolorów skóry, skupionym jedynie na wartościach artystycznych. I choć z biegiem lat wiele barier i granic zostało pokonanych, nie sposób odnieść wrażenia, iż kobiety-artystki wciąż mają trudniej, zwłaszcza w zdominowanym przez mężczyzn Hollywood. Wiosenne pokazy w naszym cyklu to zatem doskonała szansa, żeby obejrzeć szeroką i niezwykle różnorodną panoramę kina kobiecego.
Program na marzec:
4 marca 2020, godz. 19.00 – „Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii”, reż. Robert Eggers, czas 90’, 2015 r.
11 marca 2020, godz. 19.00 – „Faworyta”, reż. Jorgos Lantimos, czas 119’, 2018 r.
18 marca 2020, godz. 19.00 – „Ukryte działania”, reż. Theodore Melfi, czas 127’, 2016 r.
25 marca 2020, godz. 19.00 – „Wieża. Jasny dzień”, reż. Jagoda Szelc, czas 106‘, 2017 r.
Kiedy: zawsze w środę, godz. 19.00
Gdzie: Warsztaty Kultury – sala widowiskowa, ul. Grodzka 5a
Wstęp wolny
Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii
Znakomity, pełnometrażowy debiut Roberta Eggersa, autora głośnego „Lighthouse”. Osadzona w XVII-wiecznej, tytułowej Nowej Anglii, mroczna i niepokojąca historia pewnej rodziny, zwiastowała narodziny nowego reżyserskiego talentu. Eggers za chwilę potwierdził swój kunszt i autorski styl we wspomnianym „Lighthouse”, a już w tym roku do kin ma trafić jego nowe dzieło – „The Northman”. Wróćmy jednak do „Czarownicy…” i jej głównej bohaterki, młodej dziewczyny imieniem Thomasin (doskonała w tej roli Anya Taylor-Joy). Dziewczyna żyje wraz z rodzicami i młodszym rodzeństwem na surowych i nieprzyjaznych krańcach cywilizacji, gdzieś na skraju dzikiej puszczy. Bogobojna, przesądna rodzina funkcjonuje utrzymując się z rolnictwa i zbieractwa. Jednak pewnego dnia ich plony zaczynają marnieć, zwierzęta chorować, małe dzieci zachowywać się co najmniej dziwnie. Wszystko wskazuje na ingerencję sił nieczystych.
Faworyta
Głośny obraz w reżyserii Jorgosa Lantimosa, z Rachel Weisz, Emmą Stone, a przede wszystkim znakomitą, nagrodzoną za swoją kreację Oscarem, Olivią Colman. Akcja dzieje się na angielskim dworze pod rządami schorowanej i zmęczonej królowej Anny. Monarchia jest akurat w stanie wojny z Francją, a realną władzę w państwie sprawuje lady Sarah, od lat opiekunka i najbardziej zaufana doradczyni królowej. Sytuację odmieni pojawienie się w pałacu młodej służącej Abigail. Dziewczyna szybko staje się nową ulubienicą monarchini, zyskując przy okazji coraz większe wpływy i przywileje na dworze. „Faworyta” to fenomenalny popis trzech wybitnych aktorek, a przy okazji interesujące spojrzenie na historię XVIII-wiecznej Europy i rolę, jaką odegrały w niej wpływowe kobiety sprawujące władzę.
Ukryte działania
Oparta na autentycznych wydarzeniach, niezwykła historia z czasów, kiedy amerykańskie NASA toczyło z Sowietami wyścig o podbój kosmosu. Na przełomie lat 50. i 60. zarówno rasizm, jak i patriarchat są na porządku dziennym, także w instytucjach rządowych. NASA nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem i realną władzę sprawują tu wyłącznie biali mężczyźni. W tym środowisku muszą odnaleźć się i pracować trzy niezwykłe kobiety. Katherine (Taraji P. Henson) skromna, a jednocześnie genialna matematyczka, zaradna i pomysłowa Dorothy (Octavia Spencer) oraz najbardziej niezależna i wyemancypowana z nich Mary (Janelle Monae). Wszystkie one miały znaczący wpływ na zakończone sukcesem wysłanie w kosmos astronauty Johna Glenna. „Ukryte działania” oddają sprawiedliwość tym właśnie kobietom i przybliżają mało znany, a fascynujący epizod z historii Stanów Zjednoczonych.
Wieża. Jasny dzień
Reżyserka Jagoda Szelc w swoim debiutanckim filmie w niezwykle interesujący sposób łączy gatunki dramatu, kina psychologicznego, thrillera, a chwilami wręcz horroru. Bohaterkami filmu czyni dwie kobiety, dwie siostry, a w zasadzie również dwie matki. Pierwsza z nich to Mula, której córka Nina szykuje się właśnie do pierwszej komunii. Biologiczną matką dziewczynki jest jednak Kaja, młodsza siostra Muli, która opuściła rodzinny dom dawno temu. Tuż przed nadchodzącą uroczystością Kaja niespodziewanie wraca i wkracza w życie siostry oraz „jej/swojego” dziecka. Konfrontacja kobiet wydaje się być nieunikniona. „Wieża. Jasny dzień” to oryginalne zarówno w formie, jak i treści współczesne polskie kino, z pewnością warte zobaczenia.
O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmuscha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść. Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.
Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała
*Źródło: lublin.eu
Komentarze