Już 17 000 użytkowników codziennie korzysta z platformy do komunikacji i nauki zdalnej. Uruchomiona przez Miasto Lublin, przy współpracy z firmą Microsoft oraz VULCAN platforma, to pierwsza tego typu integracja systemów uruchomiona w Polsce. W tym momencie korzysta z niej prawie 100 szkół samodzielnych i zrzeszonych na terenie Miasta. System docelowo obejmie całą oświatę.
– W Lublinie od dłuższego czasu wprowadzamy nowoczesny system zarządzania oświatą. Dzięki niemu Lublin jest w pełni gotowy na prowadzenie edukacji zdalnej. Dobre przygotowanie miejskiej infrastruktury IT oraz zespołów ją wspierających sprawiło, że w przypadku realnego zagrożenia epidemiologicznego bardzo szybko mogliśmy zareagować wprowadzając system, dzięki czemu nasza oświata mogła rozpocząć zdalną naukę. W tym momencie lubelskie szkoły są wyposażone w nowoczesne rozwiązania do edukacji zdalnej pozwalające na komunikację z uczniami i rodzicami, przekazywanie zadań czy prowadzenie zajęć online w formie wideokonferencji – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Właśnie zakończono integrację jednego z modułów systemu, z którego korzystają wszystkie lubelskie szkoły – dziennika elektronicznego UONET+ od firmy VULCAN z usługą Office 365 (Microsoft) – sprawdzonym rozwiązaniem wspomagającym pracę szkół i przedszkoli, które umożliwia m. in. zorganizowanie zdalnej pracy klasy i szkoły. Integracja dziennika VULCAN z Microsoft Office 365 to ułatwienie, które umożliwia automatyczne założenie kont dla wszystkich uczniów oraz pracowników szkoły, a następnie automatyczne aktualizowanie bazy użytkowników. Dzięki integracji, wszystkie placówki skorzystały z w pełni zautomatyzowanego przeniesienia struktury szkoły, w tym grup, klas i oddziałów do struktury Office 365.
Jest to pierwsza w skali całego miasta integracja uruchomiona w Polsce pobierające dane wprost z dziennika elektronicznego, w której w jednej centralnej domenie Office 365 znajdują się dane wszystkich szkół miejskich. Znaczenie rozwiązania nabiera szczególnej wagi w obecnej sytuacji pandemii. Obecnie dostęp do Office 365 A1 dostało prawie 100 szkół samodzielnych i zrzeszonych w zespołach szkół. W systemie utworzono 28 280 kont uczniowskich i 3 607 kont nauczycieli. Aktywność użytkowników stale rośnie – z platformy korzysta już ponad 17 000 użytkowników dziennie. Wdrożenie przygotowane centralnie spowodowało globalne zasilenie systemu danymi uczniów i nauczycieli szkół publicznych w Lublinie.
Uczniowie i nauczyciele otrzymali dostęp do usług i aplikacji Office 365 A1, takich jak: Office Online, poczta e-mail, Microsoft Teams, wirtualny dysk OneDrive, Sway, Forms, SharePoint.
Gmina Lublin uruchamiając bezpłatny plan licencyjny Office 365 A1 nie poniosła w związku z tym żadnych kosztów, żadnymi kosztami nie zostaną również obciążone korzystające z rozwiązania jednostki oświatowe. Stało się to możliwe dzięki zaangażowaniu integratorów systemów i służb informatycznych Miasta Lublin. W najbliższym czasie startują szkolenia on-line i webinaria dedykowane lubelskim nauczycielom.
– Myślą przewodnią w tworzeniu wszystkich naszych technologii jest fakt, że mają one służyć ludziom. Mają pomagać im w pracy, nauce i rozrywce. Zdalna rzeczywistość, w której znaleźliśmy się wszyscy, wymaga od nas połączenia sił i zaangażowania w dostarczaniu jak najlepszych rozwiązań. W relacji uczeń – nauczyciel najważniejsza jest sprawna komunikacja. Usługi takie jak Microsoft Teams zapewniają nie tylko możliwość komunikowania się, czatu czy wideo-połączeń, ale także są rozwiązaniem, które pozwala na wspólną pracę na jednym dokumencie, przydzielanie zadań czy gromadzenie wszystkich materiałów i plików w jednym miejscu – mówi Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji w Microsoft Polska.
Docelowo ponad 56 tys. uczniów i przedszkolaków skorzysta z zintegrowanego systemu zarządzania edukacją. W urzędzie oraz w 150 placówkach edukacyjnych w Lublinie wprowadzana jest właśnie kompleksowa platforma cyfrowa pozwalająca realizować najważniejsze usługi i procesy.
– Naszym założeniem przy tworzeniu wspólnego projektu z Miastem Lublin było stworzenie cyfrowej, w pełni zintegrowanej platformy online dla oświaty. Dostarczony przez nas system chmurowy łączy 29 modułów obsługujących obszary zarządzania edukacją zarówno w szkołach, jak i w urzędzie. Jest to m.in. dziennik elektroniczny VULCAN pomagający w zdalnej edukacji, internetowy system rekrutacji Nabór VULCAN, czy chmurowe systemy Płace i Kadry VULCAN.
W rezultacie stworzyliśmy kompleksową platformę skrojoną pod indywidualne potrzeby miasta – mówi Jan Koziarski, Dyrektor Pionu Marketingu w firmie VULCAN sp. z o.o.
Uczniom i ich rodzicom, przez cały proces edukacji, będzie towarzyszyła zintegrowana platforma edukacyjna. Dedykowane konto posłuży mieszkańcom przez wszystkie poziomy edukacji, umożliwiając łatwe składanie wniosków rekrutacyjnych, dostęp do informacji na temat postępów w nauce dziecka, elektroniczne płatności za rejestrowane obecności dziecka w przedszkolu, opłaty online za wyżywienie w szkołach, pobyt w bursach, złożenie wniosku o stypendia, zasiłki, czy badania w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Całość systemu dostarcza konsorcjum firm – spółka VULCAN z Wrocławia we współpracy z firmą COIG.
Pierwszym krokiem do budowy nowoczesnego systemu obejmującego zarówno edukację, jak i jednostki miejskie, była inwestycja w infrastrukturę informatyczną – w tym momencie Lublin posiada największe samorządowe centrum informatyczne we Wschodniej Polsce z rozbudowaną serwerownią, obsługującą dane z lubelskich jednostek miejskich, jednostek komunalnych czy oświatowych. To dzięki niej mógł powstać system umożliwiający wymianę tak ogromnej ilości danych.
*Źródło: lublin.eu
Komentarze