Dla osób niebędących uczniami i studentami, 3 maja br. jest ostatnim dniem obowiązywania akcji STOP BILET, zaś do 24 maja br., tj. zgodnie z terminem zamknięcia szkół, uczelni i placówek oświatowych, nadal zawieszone pozostają, zgłoszone w ramach ww. procedury, biletyuczniów i studentów.
Zgodnie z decyzją rządu, od 4 maja br. wkraczamy w drugi, zapowiadany etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19. Bezpośrednio po długim weekendzie majowym otwarte zostaną centra handlowe, swoją działalność wznowią hotele, a sklepy budowlane będą czynne w weekendy. Po majówce powróci również życie społeczne. Biblioteki, muzea i instytucje kultury będą stopniowo otwierane po konsultacjach z Sanepidem.
Z kolei, od 6 maja br. planowane jest wznowienie funkcjonowania przedszkoli i żłobków, co umożliwi części rodziców powrót do pracy. Wyżej wymienione zmiany, w ramach powrotu do "nowej normalności", z pewnością przełożą się na zwiększenie mobilności mieszkańców, a także decyzje o ponownym korzystaniu ze środków komunikacji miejskiej. Już teraz obserwujemy powolny, ale systematyczny wzrost popytu na komunikację miejską. Z pewnością wpłynęła na to decyzja rządu o ponownym umożliwieniu, od 20 kwietnia br., przemieszczania się w celach rekreacyjnych. Potwierdzają to nasze obserwacje w terenie, jak również coraz większa liczba wniosków od pasażerów o możliwość ponownego korzystania z zawieszonego wcześniej biletu okresowego.
W związku z powyższym, ZTM podjął decyzję o zakończeniu możliwości dalszego zawieszania biletów okresowych dla części pasażerów. Dla osób niebędących uczniami i studentami, 3 maja br. jest ostatnim dniem obowiązywania akcji STOP BILET, zaś do 24 maja br., tj. zgodnie z terminem zamknięcia szkół, uczelni i placówek oświatowych, nadal zawieszone pozostają, zgłoszone w ramach ww. procedury, bilety uczniów i studentów. To właśnie ta grupa pasażerów stanowi największy odsetek osób (75%), który skorzystał z możliwości zawieszenia ważności biletów okresowych. Ponadto, co do zasady, uczniowie i studenci są na utrzymaniu rodziców, dlatego w ich przypadku nadal kontynuujemy tę akcję.
Akcja STOP BILET została wprowadzona w trybie wyjątkowym, jako rozwiązanie tymczasowe, podjęte na szczeblu samorządu, na czas braku korzystania w pełni z komunikacji miejskiej, w związku z ograniczeniami wprowadzonymi przez rząd w czasie epidemii. Obecnie decyzjami rządu etapami wracamy do życia zawodowego i społecznego. Należy również zaznaczyć, że dojazd do pracy nie jest jedynym celem podróży, podczas którego wykorzystujemy bilety okresowe. „Przejazdówki” służą również pasażerom do załatwiania spraw pozazawodowych, związanych z czasem wolnym czy zakupami. A te strefy życia, pomimo pandemii, pozostają dostępne.
Poniżej przedstawiamy procedurę, w ramach której będzie następowało odzyskanie „zawieszonych” dni ważności biletu.
- Przypominamy, że odzyskanie „zawieszonych” dni ważności biletu nie dzieje się automatycznie. Czas ten może być wykorzystany przez pasażera w dowolnym, wskazanym przez niego terminie do końca 2020 r., nie trzeba tego robić bezpośrednio po zakończeniu terminu zawieszenia biletu.
- Ważność biletów, które w dniu zakończenia ich zawieszenia nie osiągnęły jeszcze końcowego terminu ich ważności (który ustalony był w momencie zakupu biletu), biegnie dalej do osiągnięcia tego dnia. Dopiero po tym terminie pasażer może wykorzystać dni z okresu zawieszenia biletu.
Dokonać tego można na dwa sposoby:
- poprzez złożenie wniosku za pośrednictwem formularza on-line: WNIOSEK O PRZEDŁUŻENIE WAŻNOŚCI BILETU OKRESOWEGO ZGODNIE Z PROCEDURĄ „STOP BILET” umieszczonego na stronie www.ztm.lublin.eu – wskazując tam dzień, od którego rozpocznie wykorzystywanie zawieszonej części biletu; w takim wypadku na adres mailowy otrzyma zwrotnie DOKUMENT POTWIERDZAJĄCY PRZEDŁUŻENIE WAŻNOŚCI BILETU OKRESOWEGO ZAWIESZONEGO WG PROCEDURY STOP BILET, który będzie okazywać w czasie kontroli biletów razem z KBE/ELS na którym kodowany był pierwotny bilet,
- osobiście, w Punkcie Sprzedaży Biletów ZTM w godzinach jego pracy.
W trosce o wygodę naszych pasażerów oraz ich bezpieczeństwo, jak również z uwagi na ograniczone godziny pracy punktów obsługi pasażerów, rekomendujemy skorzystanie z wniosku internetowego.
*Źródło: lublin.eu
Komentarze