Od kilkunastu dni hotele, restauracje i atrakcje turystyczne w całej Polsce przystosowują się do nowych regulacji i wracają do działalności. Polskie miasta biorące udział w kampanii #CityWillWait już nie czekają, a są gotowe na bezpieczne przyjęcie powracających turystów. Dlatego akcja będzie kontynuowana pod hasłem #CityIsReady #JesteśmyGotowi.
Gotowość do bezpiecznego przyjmowania turystów i gości oznacza być albo nie być dla wielu podmiotów branży turystycznej. Ponadto według kwietniowych badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), pomimo obecnych ograniczeń, 30 procent Polaków planuje w ciągu nadchodzących tygodni przynajmniej jeden wyjazd o charakterze turystycznym, zawierający nocleg.
Swoje punkty informacji turystycznej dostosowały do nowych rygorów i otworzyły już Gdańsk, Warszawa, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Sopot, Poznań, Olsztyn oraz Toruń. W tym ostatnim pierwsi goście zagraniczni pojawili się 14 maja i pochodzili z… Meksyku (przebywali w Polsce już od dłuższego czasu).
Dowodzi to jak istotne jest wsparcie doradcze i promocyjne, którego dostarczają miejskie i metropolitalne lokalne organizacje turystyczne lub odpowiednie wydziały urzędów miast. Jedną z inicjatyw z tej kategorii była akcja #CityWillWait. Pozytywny przekaz i współpraca okazały się kluczem do sukcesu. Każdego dnia w mediach społecznościowych można było oglądać zdjęcia i filmy z charakterystyczną kolorową ramką i hashtagiem. Przypominały mieszkańcom i turystom o najciekawszych miejscach i atrakcjach, które będzie można odwiedzać po łagodzeniu restrykcji związanych z pandemią koronawirusa. Zaczęło się od Gdańska (pomysłodawcy akcji), Łodzi, Poznania i Warszawy. Wkrótce dołączyły Lublin, Olsztyn i Toruń, a niedługo później dołączyły Sopot, Kielce, Opole, Kraków, Szczecin i Gdynia. Dziś to 13 miast - zjednoczonych, wspierających się i działających razem. Dzięki wsparciu mediów informacje o akcji dotarły do 1,4 miliona odbiorców, a do trwającej od początku kwietnia akcji zaczęły dołączać kolejne miasta.
Kampania zyskała także uznanie za granicą. Znalazła się w katalogu dobrych praktyk „An ECM Guide to Sustainable Recovery”, wydanym przez European Cities Marketing – europejską sieć, zrzeszającą ponad sto miast.
Zainicjowanie procesu odmrażania gospodarki w Polsce skłoniło miasta biorące udział w inicjatywie do jej kontynuacji, jednak pod nowym hasłem #CityIsReady i #JesteśmyGotowi. Tym razem nacisk zostanie położony na promocję już dostępnych atrakcji turystycznych i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu w miastach biorących udział w akcji. Przywołane na wstępie badania POT wskazują, że w najbliższym czasie dominować będzie zainteresowanie wypoczynkiem na łonie natury. Jednak warto przypomnieć, że tereny zieleni stanowią około 1/4 powierzchni Poznania i Gdańska. W Toruniu i Olsztynie jest to 30 procent, w Gdyni 47 procent, w Warszawie 42 procent, a rekordzistą jest Sopot z wynikiem 60 procent. Potencjał przyrodniczy wzbogaca dostęp miast do morza (Gdańska, Gdyni, Sopotu), rzeki (Warszawa, Toruń, Kraków) jezior (Olsztyn, Poznań, Lublin), lasów i parków, oraz rezerwatów geologicznych (Kielce). Te propozycje staną się naturalnym uzupełnieniem oferty turystycznej miasta, bazującej na dziedzictwie kulturowym, a w wielu przypadkach działalności sektora MICE (targi i kongresy). Może stać się to impulsem do rozwoju turystyki zrównoważonej i mikroturystyki. Wycieczki do tych miejsc ułatwiają funkcjonujące systemy wypożyczalni rowerów.
O tym, które miasta są gotowe na przyjęcia turystów i co mają do zaproponowania można się dowiedzieć ze stron internetowych i kanałów społecznościowych:
- Gdańsk: www.visitgdansk.com, Profil Facebook Visit Gdańsk, Profil Instagram Visit Gdańsk
- Warszawa: www.wot.waw.pl, Profil Facebook Warszawskiej Organizacji Turystycznej, Profil Facebook Go2Warsaw
- Poznań: www.poznan.travel, Profil Facebook Poznań Travel, Profil Instagram Poznań Travel
- Łódź: www.lodz.travel, Profil Facebook Łódzka Informacja Turystyczna, Profil Instagram Łódź Travel
- Lublin: www.turystyka.lublin.eu, Profil Facebook Turystyczny Lublin, Profil Instagram Turystyczny Lublin
- Toruń: www.visittorun.pl, www.lottorun.pl, www.torun.pl, Profil Facebook Lokalnej Organizacji Turystycznej Toruń
- Olsztyn: www.visit.olsztyn.eu, Profil Facebook Miejskiej Informacji Turystycznej Olsztyn
- Sopot: www.visit.sopot.pl, Profil Facebook Sopockiej Organizacji Turystycznej
- Kielce: www.kielce.travel, Profil Facebook Miasto Kielce
- Opole: www.opole.pl, Profil Facebook Odkryj Opole
- Kraków: Profil Facebook Kraków Experience, Profil Instagram Kraków Experience
- Szczecin: www.visitszczecin.eu, Profil Facebook Visit Szczecin, Profil Instagram Visit Szczecin
- Gdynia: www.gdynia.pl, Profil Facebook Gdynia, Profil Facebook Gdyńska Rada Turystyczna, Profil Instagram Gdynia Official
Więcej informacji:
- Gdańska Organizacja Turystyczna: Ewa Stolarek: [email protected]
- Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu: Magda Tierney, [email protected]
- Urząd Miasta Lublin, Biuro Rozwoju Turystyki: Marcin Kęćko, [email protected]
- Urząd Miasta Kielce, Referat Sportu i Turystyki, Piotr Głowacki, [email protected]
- Sopocka Organizacja Turystyczna: Alicja Kaczorowska-Rohde, [email protected]
- Urząd Miasta Krakowa, Wydział Turystyki: Monika Moskwa, [email protected]
- Urząd Miasta Gdyni, Referat Promocji i PR, Katarzyna Mysiak, [email protected]
- Łódzka Organizacja Turystyczna: Hubert Koper, [email protected]
- Urząd Miasta Olsztyn, Biuro Promocji i Turystyki: Ewa Szemplińska, [email protected]
- Urząd Miasta Opola, Wydział Promocji: Łukasz Śmierciak: [email protected]
*Źródło: lublin.eu
Komentarze