Zjawisko nielegalnego wywozu i przywozu z zagranicy dóbr kultury jest w Polsce i na świecie poważnym problemem. Aby skutecznie walczyć z tym nielegalnym procederem potrzebna jest współpraca instytucji odpowiedzialnych za ochronę dziedzictwa kulturowego oraz służb wyznaczonych do zwalczania tego rodzaju przestępczości.
7 lutego b.r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komendant Główny Policji i Komendant Główny Straży Granicznej podpisali porozumienie w sprawie współdziałania w zwalczaniu nielegalnego wywozu za granicę lub przywozu z zagranicy zabytków. Porozumienie dotyczy m.in. wprowadzenia systemu elektronicznej rejestracji pozwoleń na stały i czasowy wywóz zabytków za granicę – VINCI II. Dzięki niemu organy ścigania – Policja, Krajowa Administracja Skarbowa i Straż Graniczna oraz służby konserwatorskie - będą miały zapewniony stały dostęp do informacji na temat wywożonych dóbr kultury. Nowy system wymiany informacji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa obrotu dziełami sztuki w Polsce oraz sprawi, że służby mundurowe będą mogły szybko i sprawnie zidentyfikować zabytek przy próbie jego nielegalnego wywozu za granicę.
Odnosząc się do powyższego dokumentu, dzisiaj takie porozumienie podpisane zostało pomiędzy przedstawicielami służb i instytucji województwa lubelskiego. Jego sygnatariuszami są: Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Lublinie, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie, Komendant Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie i Komendant Wojewódzki Policji w Lublinie, którego reprezentował I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie mł. insp. Jerzy Czebreszuk. Dokument został podpisany w siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie.
Porozumienie określa ramy współpracy w zakresie udzielania sobie wzajemnej pomocy w zakresie kontroli, wymiany informacji, szkoleń i wymiany doświadczeń.
*Źródło: Policja Lubelska
Komentarze