– Wysokie, 4 miejsce w rankingu, jest potwierdzeniem działań realizowanych zgodnie ze Strategią Rozwoju Lublina. Pomimo uszczuplenia dochodów budżetu Miasta, stale jesteśmy jednym z liderów w wykorzystaniu środków europejskich w kraju. Dzięki funduszom europejskim Lublin jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się miast wojewódzkich w Polsce. W tym roku udało nam się rozpocząć przebudowę kluczowego korytarza transportu zbiorowego - Al. Racławickich. Kończymy projekty z zakresu infrastruktury społecznej, a w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych kontynuujemy realizację dużych projektów transportowych z Dworcem Metropolitalnym na czele, na realizację którego podpisaliśmy niedawno umowę na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020. Kontynuujemy również działania związane z rewitalizacją miejskiej przestrzeni, m.in. Parku Ludowego, tworzenie miejskich skwerów czy łąk kwietnych. Kończąc realizację inwestycji w ramach obecnej perspektywy finansowej, już przygotowujemy się do realizacji w trzecim okresie programowania unijnego. Nowe rozdanie funduszy UE pozwoli na kontynuację działań, które były priorytetem we wcześniejszych latach. Ochrona środowiska, edukacja, rewitalizacja i kultura, a ale także drogi i transport – to główne kierunku działań w nowym okresie programowania Unii Europejskiej na lata 2021-2027, z których chcielibyśmy realizować nasze inwestycje – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
W okresie programowania 2014-2020 Miasto realizuje ponad 110 projektów unijnych, w tym 23 inwestycyjne, o łącznej wartości ponad 1,63 mld zł. Wśród najważniejszych zrealizowanych inwestycji z wykorzystaniem funduszy unijnych w latach 2014-2019 należy wskazać rewitalizację części Śródmieścia, rozbudowę sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oraz budowę tzw. "małej obwodnicy" miasta (nowy odcinek drogi łączący ul. Kunickiego z ul. Wrotkowską, dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Krochmalnej z ul. Diamentową wraz z estakadą oraz rozbudowa ul. Abramowickiej na odcinku od ul. Sadowej do granicy miasta). Wartość tych trzech projektów opiewa na kwotę ponad 317 mln zł.
Priorytetem dla Miasta na najbliższe lata jest budowa nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, który stanie się centrum komunikacyjnym regionu. Realizacja tej inwestycji pozwoli na osiągnięcie przewagi transportu zbiorowego nad indywidualnym dzięki rozwojowi i usprawnieniu sieci połączeń komunikacyjnych w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym oraz mobilności jego mieszkańców. Nastąpi poprawa i rozwój systemu komunikacji zbiorowej, zwiększenie priorytetyzacji mniej emisyjnych środków transportu oraz poprawa komfortu podróżowania różnymi formami transportu w mieście i całym LOF.
Całość inwestycji dopełni budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskowana kwota dofinansowania to ok. 85 mln zł, natomiast szacowany koszt inwestycji to ok. 94 mln zł. Inwestycja jest brakującym elementem układu transportowego usprawniającego ruch w rejonie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i będzie jednym z głównych połączeń dla komunikacji miejskiej, zamiejskiej i międzymiastowej. Nowa droga zostanie wcielona do układu komunikacyjnego obsługującego przyszły Dworzec Metropolitalny przy ul. Dworcowej. W wyniku realizacji projektu usprawniony i domknięty zostanie układ komunikacyjno-drogowy w rejonie Dworca Metropolitalnego. Nowy odcinek o długości 1,24 km przebiegać będzie równolegle do ul. Krochmalnej. Zostanie wpięty do dwupoziomowego skrzyżowania ul. Diamentowej z Krochmalną, dzięki czemu połączy dzielnice Lublina z pominięciem centrum miasta. Projekt ma zostać dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
*Źródło: lublin.eu
Komentarze