– Olbrzymim utrudnieniem, a jednocześnie niezbędną koniecznością w przypadku Seniorów stała się izolacja i ograniczanie kontaktów zewnętrznych. W tej rzeczywistości również pomagający musieli zmienić podejście z aktywizującego na maksymalnie ograniczające aktywność najstarszych mieszkańców. W tym celu wyszliśmy z ofertą usług dostosowaną do sytuacji epidemicznej, a obejmującą wsparcie w codziennych czynnościach takich jak dostarczenie niezbędnych zakupów, czy dowóz posiłków. Nie zapomnieliśmy także o niezmiernie istotnej pomocy psychologicznej. Poczucie odosobnienia jest częstą przyczyną depresji wśród osób w wieku senioralnym, dlatego w takich przypadkach wsparcie specjalistów jest nieocenione – informuje Monika Lipińska, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Społecznych.
Cały czas realizowany jest Program SOS dla Seniora, czyli projekt zapewniający osobom starszym poczucie bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, poprzez usługi teleopieki i tzw. opaski życia. Pracownicy Centrum Teleopieki, które obsługuje program, odbierają alarmy z opaski, nawiązują i utrzymują kontakt z uczestnikiem po odebraniu alarmu do momentu przybycia pomocy.
Osoby wymagające pomocy m.in. w postaci realizacji niezbędnych zakupów mogą zgłaszać potrzebę pomocy na miejski telefon dyżurny - 882 431 094 oraz ogólnopolską infolinię Korpusu Wsparcia Seniorów tel. 22 505 11 11.
Seniorzy wymagający wsparcia psychologicznego mogą kontaktować się z specjalistami pod następującymi numerami telefonów:
- 733 588 900 – całodobowy dyżur psychologiczny (Telefon Zaufania),
- 733 588 600 – dyżur psychologiczny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 19.00
- 81 46 66 999 – usługa Tele 60+ dedykowana wyłącznie Seniorom, dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 17.00 – 20.00.
Miasto powołało koordynatora ds. wsparcia i pomocy dla osób starszych, którego zadaniem jest stały kontakt ze środowiskiem lubelskich seniorów, reagowanie na ich najistotniejsze potrzeby i koordynacja działań w zakresie organizowania adekwatnej pomocy. Funkcję tą pełni Sławomir Skowronek, Dyrektor Wydziału Inicjatyw i Programów Społecznych UML.
Przypominamy również, że mimo wydłużenia do dnia 13 listopada czasowego zawieszenia miejskich placówek wsparcia dziennego w formie centrów dziennego pobytu oraz klubów seniora ich podopieczni cały czas mogą liczyć na wsparcie.
Pracownicy Zespołu Ośrodków Wsparcia w Lublinie na bieżąco monitorują sytuację i pozostają w kontakcie ze swoimi podopiecznymi, najczęściej w formie rozmowy telefonicznej, gdyż taka forma kontaktu dla osób starszych jest najcenniejsza. Kadra Zespołu wydaje i dostarcza cykliczną gazetkę dla swoich podopiecznych, w której prezentuje m.in. lokalne aktualności, porady, czy zestawy ćwiczeń. W ostatnim numerze dołączone zostały również maseczki wielokrotnego użytku, które pracownicy Zespołu Ośrodka Wsparcia uszyli dla uczestników.
Kadra Zespołu Ośrodków Wsparcia w Lublinie jest dostępna dla swych podopiecznych pod numerami telefonów: 81 466 55 60, 81 466 55 61, 81 466 55 62 oraz 81 466 55 63, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00.
*Źródło: lublin.eu
Komentarze