Jak zbudowane jest koło zębate?
Koło zębate zbudowane jest z wieńca zębatego, piasty i łącznika, który łączy piastę z wieńcem. Warto zwrócić uwagę na to, że w niektórych, szczególnie tych mniejszych kołach zębatych nie ma łącznika, ponieważ to wieniec pełni rolę piasty. Te koła zębate, które nie posiadają łącznika, nazywane są zębnikami. Zębnik najczęściej jest nacięty bezpośrednio na wale, tworząc z nim integralną całość. Może być także osadzony na nim za pomocą połączenia wciskowego. Koło zębate jest osadzone na wale przy pomocy połączenia wpustowego, wielowypustowego lub klinowego (jednak to rozwiązanie stosowane jest rzadziej). Jeśli chodzi o wieniec zębaty, to składa się on z zębów oraz wieńca, z którego te zęby wystają. Przestrzenie, które występują między zębami to natomiast wręby.
Ogromny wybór kół zębatych znajdą Państwo w sklepie Akcesoria.cnc.info.pl pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/278-mechanika/listwy-i-kola-zebate/kola-zebate
Tym, co charakteryzuje koło zębate, jest przede wszystkim:
- liczba zębów,
- luz wierzchołkowy,
- moduł zęba,
- podziałka obwodowa,
- podziałka zasadnicza,
- średnica koła zasadniczego,
- średnica podziałowa,
- średnica stóp,
- średnica wierzchołkowa,
- współczynnik korekcji,
- współczynnik wysokości zęba,
- wysokość głowy zęba,
- wysokość stopy zęba,
- wysokość zęba.
Parametrów jest bardzo wiele, jak na taki mały element, ale jest to tylko plus, ponieważ pozwala to na niezwykle precyzyjny dobór odpowiedniego koła zębatego. Prawidłowe dopasowanie tego elementu jest bardzo istotne dla zagwarantowania bezproblemowej pracy urządzenia, w którym koło zębate zostanie zastosowane.
Jak działa koło zębate?
Jeśli w urządzeniu zastosowane jest więcej niż jedno koło zębate wspólnie zazębiające się, w trakcie obrotu kół dwa współpracujące zęby otaczają się, jednocześnie ślizgając się po sobie. Warto mieć na uwadze to, że taki poślizg jest bardzo niepożądany. Jednak – co najważniejsze – można go uniknąć poprzez dobór odpowiednich kół zębatych do warunków pracy. Przydadzą się do tego parametry, które wypisane są powyżej.
Czy koło zębate jest wytrzymałe?
Nie da się stworzyć analitycznej metody do obliczania wytrzymałości zęba, ponieważ zjawiska zachodzące w uzębieniu są zbyt złożone. Są tu stosowane wyłącznie metody parametryczne, umożliwiające uwzględnienie szeregu parametrów pracy przekładni, takich jak chociażby:
- intensywność pracy,
- liczba zębów,
- prędkość kół,
- przełożenia,
- przenoszona moc,
- rodzaj chłodzenia,
- rodzaj smarowania,
- wielkość.
Parametry te powiązane są empirycznymi formułami i umożliwiają obliczenie minimalnego wymaganego modułu zęba. Technologia dostarcza nam dziś komputerowe metody modelowania zjawisk wewnątrz obciążonych części, w tym również kół zębatych, co bardzo ułatwia wykonanie ewaluacji konstrukcji.
*artykuł sponsorowany
Komentarze