Reklama

"TanzTheater Wuppertal" Pina Bausch w Lublinie

Niecały miesiąc dzieli nas od rozpoczęcia jubileuszowej edycji jednego z najstarszych i największych festiwali tańca współczesnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Niezwykłe okoliczności są okazją do zaproszenia niezwykłych gości, którzy znajdą się w wyjątkowym programie festiwalu.
  • Źródło: lublin.eu
"TanzTheater Wuppertal" Pina Bausch w Lublinie

25. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, które odbędą się w dniach 10-21 listopada 2021 roku w Lublinie, poświęcone będą prezentacji szerokiej gamy artystów tańca z Polski i świata ze szczególnym uwzględnieniem niemieckiej sceny tanecznej. Program rozpocznie premiera gospodarzy – Lubelskiego Teatru Tańca „W moim początku jest mój kres” w reżyserii Joanny Lewickiej. Spektakl powstał przy okazji świętowania dwudziestolecia teatru. Jubileuszowa edycja festiwalu zakończy się prezentacjami ikony niemieckiego, ale także światowego teatru tańca – TanzTheater Wuppertal Pina Bausch.

W dniach 19, 20, 21 listopada spektakl „Kontakthof” w ich wykonaniu będzie do obejrzenia w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur – partnera wydarzenia. Będą to jedyne pokazy w Polsce tej niekwestionowanej gwiazdy tańca, która gościła ostatnio w naszym kraju 10 lat temu. Każdy ich występ na świecie to wyczekiwane wydarzenie.


TanzTheater Wuppertal Pina Bausch
Kiedy Pina Bausch została dyrektor artystyczną ówczesnego Wuppertal Opera Ballet na początku lat 70. XX w. postanowiła porzucić balet klasyczny, aby stworzyć swoją szczególną formę interakcji między tańcem, ruchem, mową, kostiumami i scenografią. Wykreowany przez nią teatr tańca był zupełnie inny niż dotychczas wystawiany balet. Tancerze od samego początku wyróżniali się jako indywidualne postacie, opowiadając swoje historie, tańcząc, śpiewając, rozmawiając, a czasem też śmiejąc się i płacząc na scenie. (...) relacje międzyludzkie i kłótnie między płciami odgrywają znaczącą rolę w twórczości Teatru. W ten sposób Pina Bausch dokonała rewolucji w sztukach scenicznych, która trwale zmieniła ewolucję teatru, tańca klasycznego i współczesnego oraz wpłynęła na twórczość całego pokolenia choreografów.

Swoim credo „znaleźć język życia” Pina Bausch nie tylko w niewidzialny sposób rozszerzyła ekspresyjny potencjał tańca, ale także fundamentalnie zmieniła samą sztukę. W tym sensie jej prace również się zmieniają – nie tylko przy każdym przedstawieniu, ale przy każdej nowej obsadzie. To, że większość spektakli Piny Bausch jest nadal wykonywana w Wuppertalu i na całym świecie podczas licznych tournée, wynika nie tylko z ich tematycznej i estetycznej ponadczasowości, ale także z wieloletniej praktyki przekazywania ich kolejnym pokoleniom tancerzy. Od śmierci Piny Bausch w 2009 roku jej spektakle żyją w tancerzach Tanztheater Wuppertal.

Z recenzji spektaklu „Kontakthof”: 

„Kontakthof’’ można rozumieć jako ,,miejsce spotkań”. Scenerią spektaklu jest sala taneczna, na której grupa mężczyzn ubranych w luźne garnitury oraz kobiet w tanich sukienkach koktajlowych desperacko próbuje okazać sobie nawzajem czułość, podejmując sarkastyczną grę w zdeformowanym świecie towarzyskich relacji.
Popularne i sentymentalne niemieckie piosenki z lat 50-tych, jazz oraz tango tworzą muzyczne tło, podczas gdy mężczyźni i kobiety o kamiennych twarzach pozostają pełni nadziei na odnalezienie szczęścia we flircie i romansach. Miłosne igraszki (…) dają jednak absurdalny rezultat.
Nancy T. Lu, The China Post, marzec 2001

Bohaterowie to ludzie przygotowujący się na spotkanie – dopasowujący swoje osobowości i stroje, mając nadzieję na romans. Sala taneczna jest trafną metaforą Bausch dla sposobu, w jaki ludzie starają się zadowolić innych i zaspokoić ich najskrytsze pragnienia. (...) Jak zwykle Bausch oferuje ścisłą i formalną strukturę swojego dramatu. To właśnie dzięki powtórzeniu danej sceny i umieszczeniu jej w innym kontekście, często dochodzi do głosu emocjonalny rezonans.
Anna Kisselgoff, New York Times, wrzesień 1985

Już niedługo zostanie opublikowany pełny program jubileuszowej 25. edycji Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca.
Sprzedaż biletów na wszystkie wydarzenia rusza 4 listopada.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JustynaTreść komentarza: A po co nam nowe końcówki jak na mieście i tak większość tej samej trasy pokonują stadami a później dłuugo,dłuugo nic.Odechciewa się korzystać z takiej komunikacji.Data dodania komentarza: 21.12.2021, 09:11Źródło komentarza: Miasto zbudowało nowe węzły przesiadkoweAutor komentarza: RadekTreść komentarza: Brakowało Pana Kozłowskiego na wizji, myślałem, że poszedł już gdzieś dalej :D Szkoda, że rozmowa taka o PO jak zwykle nie wie co robi i mówi pod publiczke Data dodania komentarza: 19.11.2021, 09:08Źródło komentarza: Kontrapunkt: Marta Wcisło Klub Parlamentarny Koalicja ObywatelskaAutor komentarza: Kaśka Treść komentarza: My na integracji byliśmy w Wielkopolsce i lataliśmy w tunelu aerodynamicznym. A potem w hotelu zrobiliśmy sobie imprezę, aż się zdziwiłam, że frekwencja na wyjeździe była wysoka. Data dodania komentarza: 26.10.2021, 11:26Źródło komentarza: Jak wybrać lokalizację na wyjazd integracyjny?Autor komentarza: Przeciw bandytom !Treść komentarza: Na razie to lubelski Sanepid robi bandyckie i nielegalne ataki na lokale gastronomiczne w Lublinie ! Jak wczoraj o 12 w nocy na deptaku !!! Data dodania komentarza: 16.10.2021, 14:02Źródło komentarza: Przerwijmy łańcuch zakażeń wirusem SARS-CoV-2!Autor komentarza: DawidTreść komentarza: Proszę osoby poszkodowane w wypadku lub ich rodziny o kontakt, przekażę istotne informacje w sprawie. Dawid Petrus tel.579925890 Data dodania komentarza: 27.09.2021, 19:23Źródło komentarza: Wypadek z udziałem trzech osobówek i ciągnika rolniczegoAutor komentarza: LokiTreść komentarza: Radni pis będą nas uczyć moralności.Data dodania komentarza: 27.09.2021, 16:58Źródło komentarza: Radna PiS z Kraśnika obawia się o swoje życie
Reklama
Reklamadogadać się w małżeństwie
Reklama